چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین رابطه یادگیری الکترونیکی و درگیری تحصیلی دانشآموزان متوسطه اول ناحیه 2 شهر بندرعباس است. جامعه آماری این پژوهش 9800 نفر میباشد که با استفاده از فرمول کوکران 339 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری ادبیات و دادههای تحقیق از مطالعات کتابخانهای، پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013) و پرسشنامه یادگیری الکترونیک واتکینز و همکاران (2004) انتخاب گردید. توزیع داده تمامی متغیرها با استفاده از آزمون اسمیرنوف-کلومگروف مورد بررسی قرار گرفت و نرمال بود که تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS22 انجام گردید. سرانجام نتایج نشان داد که بطور کلی «یادگیری الکترونیکی» با اطمینان %95 با «درگیری تحصیلی» رابطه مثبت و معناداری دارد (05/0 P-value). همچنین با اطمینان %99، مولفه دسترسی به فناوری در یادگیری الکترونیکی با مولفههای درگیری تحصیلی دانشآموزان متوسطه اول ناحیه 2 شهر بندرعباس رابطه مثبت و معنادار دارد. دیگر نتایج نشان داد بین «انگیزش در یادگیری الکترونیکی» با مولفه «نیت استفاده» با ضریب همبستگی (719/0 = R) و مولفه «سهولت استفاده درک شده» با ضریب همبستگی (442/0 = R) با اطمینان 95 درصد و در سطح اطمینان (05/0 P-value) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. اما نتایج آزمون پیرسون در ارتباط بین «انگیزش در یادگیری الکترونیکی» و سایر مولفههای درگیری تحصیلی از قبیل «نگرش» و «مفید بودن درک شده» با اطمینان 95 درصد رابطه مثبت و معناداری وجود ندارد (05/0 P-value).
خلاصه ماشینی:
جهت بررسي اين فرضيه نيز دو فرضيه صفر و اول پژوهش به شرح زير در نظر گرفته شد: H٠ = بين دسترسي به فناوري در يادگيري الکترونيکي با مولفه هاي درگيري تحصيلي دانش آموزان متوسطه اول ناحيه ٢ شهر بندرعباس رابطه مثبت و معنادار وجود ندارد.
509 جهت بررسي اين فرضيه نيز دو فرضيه صفر و اول پژوهش به شرح زير در نظر گرفته شد: H٠ = بين انگيزش در يادگيري الکترونيکي با با مولفه هاي درگيري تحصيلي دانش آموزان متوسطه اول ناحيه ٢ شهر بندرعباس رابطه مثبت و معنادار وجود ندارد.
510 جهت بررسي اين فرضيه نيز دو فرضيه صفر و اول پژوهش به شرح زير در نظر گرفته شد: H٠= بين توانايي يادگيري از طريق رسانه ها در يادگيري الکترونيکي با با مولفه هاي درگيري تحصيلي دانش آموزان متوسطه اول ناحيه ٢ شهر بندرعباس رابطه مثبت و معنادار وجود ندارد.
511 جهت بررسي اين فرضيه نيز دو فرضيه صفر و اول پژوهش به شرح زير در نظر گرفته شد: H٠= بين گفتگوهاي گروهي اينترنتي در يادگيري الکترونيکي با با مولفه هاي درگيري تحصيلي دانش آموزان متوسطه اول ناحيه ٢ شهر بندرعباس رابطه مثبت و معنادار وجود ندارد.
فرضيه فرعي ١: بين دسترسي به فناوري در يادگيري الکترونيکي با مولفه هاي درگيري تحصيلي دانش آموزان متوسطه اول ناحيه ٢ شهر بندرعباس رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
__ HasnanBaber (2021) Modelling the acceptance of e-learning during the pandemic of COVID-19-A study of South Korea, The International Journal of Management Education ,Volume 19, Issue 2, July 2021, 100503 .