چکیده:
ورود به بازار بینالمللی تجهیزات پزشکی مستلزم آن است که محصول صادراتی از کیفیت مناسب برخوردار بوده و مطابق با نیازها و خواستههای مشتریان باشد تا امکان رقابت در بازار جهانی را فراهم کند. هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل توسعه بازار صادراتی تجهیزات نوین پزشکی از دیدگاه مدیران میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها به صورت کتابخانهای – میدانی بود. این پژوهش از نوع پژوهش آمیختهای از روشهای کیفی – کمی، با استفاده از تحلیل مضمون و نرم افزار MAXQDA در بخش کیفی و معادلات ساختاری و نرمافزارهای SmartPLS و Spss در بخش کمی استخراج شده است. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بوده و روش نمونهگیری در بخش کیفی قضاوتی هدفمند و در بخش کمی تصادفی ساده است. نمونه آماری در بخش کیفی شامل ۱۶ نفر از متخصصان و صاحبنظران در حوزه تولید و صادرات تجهیزات پزشکی و در بخش کمی نیز ۱۶۸ نفر از متخصصان و خبرگان صنعتی از ۳۹ شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در ایران بوده است. در بخش کیفی تعداد ۴۲ مورد مفهوم، ۲۱ مورد مقوله استخراج گردید و مدل توسعه بازار صادراتی تجهیزات نوین پزشکی از دیدگاه مدیران ارائه گردید که نتایج بخش کیفی پژوهش شامل شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، مقوله محوری، راهبردها و پیامدها و نتایج بخش کمی حاکی از تأیید تمام مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم میباشد که شرکتهای تولیدکننده تجهیزات پزشکی با درنظرگرفتن مدل پارادیمی پژوهش، میتوانند درک درست و جامعی نسبت به توسعه بازار صادراتی تجهیزات نوین پزشکی در این شرکتها دست پیدا کنند و نسبت به اجرای صحیح و کاربردی آن اقدام نمایند و از این طریق به اهداف سازمانی خود دست یافته و شاهد کسب مزیت رقابتی نسبت به دیگر شرکتهای رقیب نیز باشند.
Entering the international market of medical equipment requires that theexport product has theright quality and is in accordance with theneeds and demands of customers in orderto provide the possibility of competition in theglobal market.Thecurrent research was applied in terms of its objective and in terms of themethod of data collection in thelibrary-field manner.This research is a mixed research of qualitative-quantitative methods,using thematic analysis and MAXQDAsoftware in thequalitative part and structural and soft equations.SmartPLS and Spsssoftware have been extracted in the quantitative section.The data collection tool is interview in thequalitative part and questionnaire in thequantitative part and the sampling method in thequalitative part is purposeful judgment and in thequantitative part it is simple random.The statistical sample in thequalitative part includes 16experts and experts in thefield of production and export. Medical equipment and in the quantitative part, there were 168experts and industrial experts from 39 companies producing medical equipment in Iran. In the qualitative part, 42concepts and 21categories were extracted and the development model of the export market of modern medical equipment was presented from the point of view of the managers.It was concluded that the results of thequalitative part of the research include causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, central category,strategies and consequences, and the results of the quantitative part indicate the confirmation of all the direct and indirect paths that medical equipment manufacturing companies, considering the research paradigm model, can understand correctly and Toachieve a comprehensive approach to the development of theexport market of modern medical equipment in these companies.