چکیده:
مردم سالاری(دمو کراسی) و مشارکت مردم تنها در سرنوشت سیاسیشان خلاصه
نمیشود و مردم میتوانند در حوزههای دیگر حیات اجتماعی خود از جمله علم و به معنای
عام آن معرفت و دانش سهیم باشند. این ايده به دنبال آن است که که اتحصار طبقهای
خاص و البته متخصص را در تعیین سرنوشت علمی و معرفتی جامعه به چالش بکشاند و به
طرح همگانی کردن دانش بپردازد. علم پدیدهای اجتماعی است و برساختگی متقابل با
جامعه دارد که خود یکی از مباحث جامعهشناسی علم و استیاس(مطالعات علم و
تکنولوژی) است. در این مطالعات رابطه علم و دموکراسی و دموکراتیک كردن علم مورد
مطالعه قرار می گیرد.
در این تحقیق دموکراتیک کردن علم در سه محور بیان میشود: تصمیم گیریها و
سیاست گذاریهای علمی؛ آسیبشناسی علم:؛ و دسترسی همگانی به اطلاعات علمی. در
محور نخست و نیز محور دوم. نقش جنبشهای اجتماعی حائز اهمیت است. در محور سوم
نیز با توجه به طرح ايده جامعه اطلاعاتی و به تبع آن جامعه معرفتی. میتوان از توسعه
همگانی علم و دموکراتیک کردن علم سخن گفت. هر سه محور یادشده در جامعه دینی
قابل طرح است. مضاف بر این که در این تحقیق مردمسالاری دینی(تئودمو کراسی) با تلقی
روشی از دموکراسی صادق دانسته شده است و از این رو مشارکت مردمسالاراته در
ساحتهای اجتماعی از جمله علم و معرفت قابل طرح است.