چکیده:
هدف از این پژوهش ارائۀ چارچوبی برای بهینهسازی زنجیرۀ تأمین میعانات نفتی با استفاده از برنامهریزی ریاضی و شبیهسازی است. این تحقیق از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است، همچنین، از نظر ماهیت، کمی است. زیرا تماماً از ابزارهای کمی مانند روشهای مدلسازی ریاضی، شبیهسازی و روشهای حل فراابتکاری استفاده شده است. در این چارچوب، هزینههای سرمایهگذاری و عملیاتی و انتشار گازهای گلخانهای برای خطوط انتقال نفت و گاز را میتوان به حداقل رساند تا نیازهای فشار و شبکۀ انتقال برآورده شود. همچنین میتوانیم تولید آلایندهها را در بخشهای مرتبط با زنجیره به حداقل برسانیم. با بهکارگیری یک مورد مطالعۀ واقعی، تمام تصمیمات ممکن برای در نظر گرفتن جنبههای زیستمحیطی زنجیرۀ تأمین در نظر گرفته میشود؛ بنابراین، ساختار و تصمیمات زنجیرۀ تأمین عموماً بر دو کارکرد هدف شامل کاهش هزینههای انتقال و نگهداری و آلودگی در تصفیه خانهها و مراکز توزیع استوار است. نتایج نشان داد که استفاده از مدل پیشنهادی، هزینهها را تا 31 درصد و انتشار گازهای گلخانهای را تا 51 درصد کاهش میدهد. همچنین افزایش 8 درصدی ظرفیت میادین و پالایشگاهها و افزایش 65 درصدی صادرات رخ خواهد داد. با استفاده از نتایج به دست آمده از حل مدل میتوان سهم هر فرآوردۀ نفتی را در بهای تمام شده و هر قسمت از زنجیره را در تولید گازهای گلخانهای تعیین کرد. بر اساس نتایج، نفت بیشترین و روغنها کمترین هزنیه را دارند. علاوه بر این، پالایشگاهها بیشترین تأثیر و مخازن ذخیره کمترین تأثیر را بر آلودگی محیطزیست دارند.
In this research, a framework for optimizing the oil condensate supply chain is designed using mathematical programming and simulation. Based on this framework, investment and operating costs and greenhouse gas emissions for oil and gas transmission lines can be minimized to meet pressure and transmission network needs. We can also minimize the production of pollutants in the related parts of the chain. By applying a real case study, all possible decisions are taken into account to consider the environmental aspects of the supply chain. Therefore, the structure and decisions of the supply chain are generally based on two objective functions, including the reduction of transportation and maintenance costs and pollution in treatment plants and distribution centers. The results showed that using the proposed model reduces costs by 31% and greenhouse gas emissions by 51%. There will also be an 8% increase in the capacity of fields and refineries and a 65% increase in exports. Using the results obtained from solving the model, it is possible to determine the share of each oil product in the total price and each part of the chain in the production of greenhouse gases. According to the results, oil is the most expensive and oils are the least expensive. In addition, refineries have the most impact and storage tanks have the least impact on environmental pollution.