چکیده:
تجارت الکترونیک از موضوعاتی است که در سالهای اخیر مورد استقبال چشمگیری قرار گرفته است. با رشد سریع تجارت الکترونیک، مبادلات و معاملات از طریق ابزارات و روشهای فناوری اطلاعات به صورت چشمگیری افزایش یافته است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر عوامل موثر بررفتارخرید مشتریان در مبادلات تجارت الکترونیک (دیجی کالا)، انجام شده است. تحقیق حاضر از نظر ماهیت و روش تحقیقی توصیفی–پیمایشی است و از نظر هدف از نوع پژوهش ها کاربردی میباشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا میباشد. تعداد 380 نفر نیز با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور دستیابی به اطلاعات مورد نیاز تحقیق با استفاده از پرسشنامه، نسبت به جمعآوری اطلاعات لازم جهت دستیابی به اهداف تحقیق اقدام لازم به عمل آمد. در نهایت، دادههای حاصل از مطالعه نمونه به وسیله نرمافزار اسپساساس و پیالاس مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل راحتی و دسترسی، روانشناسی، اعتماد، روش پرداخت و تنوع محصولات بر رفتار خرید مشتریان و شدت این تأثیر برابر با 0.286، 0.189، 0.245، 0.113 و 0.775 میباشد. در این رابطه تنوع محصول، راحتی و دسترسی و اعتماد دارای بیشترین تاثیر می باشد.
E-commerce is one of the subjects that has been greatly appreciated in recent years. With the rapid growth of e-commerce, exchanges and transactions through information technology tools and methods have increased dramatically. This research has been conducted with the aim of investigating the effect of effective factors on the purchasing behavior of customers in electronic commerce exchanges (digital goods). The current research is descriptive-survey in terms of its nature and research method, and it is an applied type of research in terms of its purpose. The statistical population of this research is all customers of Digikala online store. 380 people were selected as a sample using Cochran's formula. In order to obtain the information needed for the research by using a questionnaire, the necessary action was taken to collect the necessary information to achieve the objectives of the research. Finally, the data obtained from the sample study is analyzed by SPSS and PLS software. The results of this research showed that the factors of convenience and access, psychology, trust, payment method and variety of products on the buying behavior of customers and the intensity of this effect is equal to 0.286, 0.189, 0.245, 0.113 and 0.775. In this regard, product variety, convenience, accessibility and trust have the greatest impact.