چکیده:
آموزش و پژوهش فلسفه دین در ایران بعنوان شاخهای اساسی از مطالعات فلسفی درباب دین در سه دهه گذشته تاکنون با چالشها و موانع متعددی مواجه بوده است که برخی از آنها عبارتند از: 1. بستر نسبتا الحادی و غربی و مسیحی فلسفه دین، که موجب بدبینی نسبت به آن در جامعه دینی ایران شده است. 2. عدم تقید فلسفه دین به پیشفرضهای کلامی سنت اسلامی، که بعضا موجب رویکرد انتقادی به آموزههای سنت دینی اسلامی شده است. ضمن اینکه نگرانی علمای دینی از گسترش بیدینی در نتیجه رشد فلسفه دین به علت نقش مباحث عقلانی آن در اتخاذ رویکرد انتقادی به دین یا فرادینی به اعتقادات دینی دارای اهمیت خاص خود است. 3. سطح پایین معرفت دینی مردم و غلبه وجه تقلیدی اعتقادات دینی، که موجب آسیبپذیری بیشتر دینداری آنها در نتیجه گسترش رویکرد فلسفی به دین میگردد. 4. پیشفرضهای کلامی علمای دینی، که مانع اقبال به رویکرد فلسفی به دین شده است. 5. غلبه نگرش انحصارگرایانه نسبت به سنت دینی خودی، که موجب نادیده گرفتن مزایای دیگر سنتهای دینی است که در نتیجه رویکرد فلسفی به دین ممکن است حاصل شود. 6. غلبه تاریخی رویکرد فقهی در سنت دینی و دینداری اسلامی که موجب دوری از نگرش فلسفی و عقلانی و تقویت رویکرد تقلیدی به دین شده است. نتیجه حاصل از این موانع رشد کُند فلسفه دین و مواجهه اندیشمندان طرفدار آن با مشکلات و چالشهای فراوان در مقام آموزش و پژوهش آن است. به همه این موانع بایستی خطرات ناشی از بدفهمی برخی موضوعات و مسائل فلسفه دین را افزود.
Teaching and doing research on philosophy of religion in Iran, as a basic branch of philosophical studies about religion, has been faced to many challenges and obstacles for three past decade upto now. Some of them are as follow: 1. Atheistic, western and Christian background of philosophy of religion that has been coused a kind of pessimism into it in Irani’s religious society. 2. No restraint of philosophy of religion towards theological presuppositions of Islamic tradition that has been led critical approaches to teachings of Islamic tradition, meantime, worries of some religious schalors concerning spreading disbelieving in the result of developing philosophy of religion due to the role of its rational debates and taking critical or metareligious approach to religion, has its special importance. 3. Low level of people’s religious knowledge and dominance of imitation aspect of religious beliefs that are led to more vulnerability of their religiosity due to developing philosophical approach to religion. 4. Theological presuppositions of religious schalors that has been prevented welcoming to philosophical approach to religion. 5. Dominance of exclusivistic approach to our religious tradition that has been led to deny the merits of other religious traditions that can be possible based on philosophical study of religion. 6. Historical dominance of jurisprudential approach in Islamic tradition and religiosity that has been caused to negligence of philosophical and rational approach to religion and to reinforcing imitation of it. mentioned obstacles is the slow development of the philosophy of religion
and its thinkers to many problems and challenges regarding teaching and
doing research. Should be added to these obstacles the dangers resulted from
misunderstanding some subjects and questions of the philosophy of religion
which led to some religious deviations and striking people’s religiosity.
There are some ways to remove such obstacles. The best is to separate the
theological approach to religion from the philosophical one.