چکیده:
هدف کیرکگور شناخت مسیحیت و عمل کردن بر اساس آن بود. او برای رسیدن به این هدف، ابتدا مسیحیت رسمی را رد میکند و سپس به شرح مسیحیت مورد قبول خود، یعنی مسیحیت اصیل، میپردازد. مسیحیت رسمی خود را در قالب مسیحیت دانشگاهی و مسیحیت کلیسایی نشان داده است. مسیحیت دانشگاهی، که فرد شاخص آن هگل است، از یک سو میکوشد تا آموزههای مسیحی را با براهین عقلی اثبات کند و مسیحیت را معقول سازد و از سوی دیگر در پی اثبات حقانیت مسیحیت با توسل به شواهد تاریخی است. مسیحیت کلیسایی از یک سو رویکرد جمعگرایانه به مسیحیت دارد و فرد مسیحی را قربانی میکند و از سوی دیگر مسیحیت را به نهادی اجتماعی تبدیل میکند و با فروکاستن آن به برخی شعائر و مناسک، دست به سادهسازی مسیحیت میزند. اما مسیحیت اصیل در راهی یکسره متفاوت گام برمیدارد و با کنار گذاشتن عقل، جمعگرایی و سادهسازی، به ایمان، فردانیت و رنج اهمیت میدهد و بر شورمندی تاکید میکند.
Kierkegaard’s aim was to understand Christianity and act according to it. To
reach this aim, he first rejects official Christianity and then explains his
version of Christianity, that is, the genuine one. Official Christianity has
shown itself in the form of academic Christianity and ecclesiastical one. The
academic Christianity, whose leading figure is Hegel, on the one hand tries
to prove the Christian doctrines with rational arguments and make
Christianity reasonable, and on the other hand seeks to justify Christianity
with the help of historical evidences. The ecclesiastical Christianity, on the
one hand, has a collectivist approach towards Christianity and therefore
sacrifices the Christian individual, and on the other hand, transforms
Christianity into a social institution and by reducing it to some rites and
rituals tries to simplify Christianity. But genuine Christianity walks in an
absolutely different way. It rejects reason, collectivism and simplification
and puts emphasize on faith, individuality, suffering and passion.