چکیده:
هدف از این پژوهش که به روش تحلیل محتوایکیفی انجام پذیرفته است، نشان دادن مؤلّفههایی است که با توجّه به درس «زمزمة محبّت» از کتاب فارسی سال سوم راهنمایی- و نیز درسهای دیگری از کتابهای فارسی قدیم و جدید دورة اوّل متوسّطه- برای «دلبری» معلمان از دانشآموزان مطرح شده است. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که برای دلبری، مقدّماتی لازم است که برخی از آنها در زمرة عوامل باطنی تأثیرگذار در این کار قرار میگیرد؛ نظیر خودسازی معلم، سوختهدلی و شیفتگی او به این حرفه؛ و برخی دیگر در جملة عوامل ظاهری؛ نظیر دانش بسیار معلم و نیز مهارت بالای او در ارائة آن معلومات به دانشآموزان؛ و بعضی دیگر نیز در شمار هر دو عامل (باطنی و ظاهری)؛ همچون شخصیّت اثرگذار معلّم و اشتیاق فراوان فراگیران برای دانشاندوزی. مؤلّفههایی همچون احترام فراوان به معلّم و پدر و مادر، توجّه به معنویّت، جدّیّت در امر دانشاندوزی، مقدّس شمردن کار تعلیم وتعلّم و... از جمله عوامل تأثیرگذاری بوده است که در این درس بر روی آن تأکید شده است. در پایان، این نتیجه بهدست میآیدکه یکی از مهمترین شرطهای موفّقیّت یک معلّم، چه در امر تدریس (آموزش) و چه سازندگی اخلاقی (پرورش) دانشآموزان، دلبری از آنان است.
The purpose of this research, which has been done by qualitative content analysis method, is to show the components that according to the lesson whisper of love ("zemzemeye mohabat" in Persian) from the Persian textbook of the third year of middle school - as well as other lessons from old and new Persian textbooks Has been raised to attract students by the teacher. Based on the research findings, it can be said that for attractiveness, some preconditions are necessary, some of which are among the esoteric factors influencing this work; Such as teacher self-improvement, heart burning and his fascination with this profession; And others, including apparent factors; Such as the teacher's great knowledge and his high skill in providing that information to students; And some others in both factors (internal and apparent); As the influential personality of the teacher and the great desire of learners to acquire knowledge. Components such as great respect for teachers and parents, attention to spirituality, seriousness in acquiring knowledge, sanctifying the work of teaching and learning, etc. have been among the influential factors that have been emphasized in this lesson. In the end, it is concluded that one of the most important conditions for the success of a teacher, both in teaching (education) and moral construction (training) students, is their attractiveness(of students)
خلاصه ماشینی:
«دلبري» معلم در آيينۀ تعليم و تربيت «اسلامي- ايراني»، با محوريت درس «زمزمۀ محبت » از کتاب فارسي سوم راهنمايي سيد ياسر نوروزيان ، دکتر احمد رنجبر دکتر حسين آقاجاني مرسا تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٠٣/٠١ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٤/١٥ چکيده هدف از اين پژوهش که به روش تحليل محتوايکيفي انجام پذيرفته است ، نشان دادن مؤلفه هايي است که با توجه به درس «زمزمۀ محبت » از کتاب فارسي سال سوم راهنمايي- و نيز درس هاي ديگري از کتاب هاي فارسي قديم و جديد دورة اول متوسطه - براي «دلبري» معلمان از دانش آموزان مطرح شده است .
رمضاني و همکاران (١٣٩٦) در مقالۀ «معلم الهام بخش ؛ جست وجويي در سلوک و منش چهـار معلـم برجسـتۀ ايـران » دربـارة آرمـان هـاي متعـالي اسـتادان بزرگي چون علامه جلال الدين همايي، دکتر محمد قريب ، دکتر غلام حسين شکوهي و استاد رضـا روزبه ، و نيز از تأثير ايشان بر روي شاگردان خويش سخن گفته اند؛ امـا در ايـن زمينـه کـه چگونـه يک معلم فارسي دورة اول متوسطه ، با دلبريهايش در پرورش انسان هايي باايمان و پرهيزکار مي - تواند نقش آفرينيکند، به نظر ميرسد پژوهشي صورت نگرفته است .