چکیده:
در تحقیق حاضر هدف اصلی محقق بررسی شیوههای مختلف تبلیغاتی رسانههای چاپی و دیجیتال و تأثیر آنها بر احزاب و سیاستهای تبلیغاتی و همچنین جایگاه اجتماعی نامزدهای انتخاباتی در استان مازندران در جهت نیل به اهداف انقلاب است. متغیرهای اصلی «سیاستهای رسانهای، متغیرهای اجتماعی و الگوی انتخاباتی» است. روش تحقیق این پژوهش به روش داده بنیاد و مصاحبه با 20 تفر از خبرگان با استفاده از روش گلوله برفی است و برای نمونه آماری از روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی استفاده شد. جامعه آماری تمام افراد بالای 18 سال استان مازندران در سال 1397 است که تعداد آنها براساس آمار رسمی 2,628,918 نفر بوده است. نمونه آماری این تحقیق 748 نفر بودند. در تحقیقات انجامگرفته، این پژوهش تأثیر سیاستهای تبلیغاتی رسانهای چاپی و دیجیتال با ضریب 48% مورد تأیید قرار گرفت، اثر متقابل آنها بر افراد رد شد، تأثیر معنادار تعلق خاطر حزبی بر تعیین سیاستهای تبلیغاتی رسانهها در جهت دستیابی به اهداف انقلاب با ضریب 35% به دست آمد و اثربخشی شیوههای تبلیغاتی به کار گرفتهشده به وسیله احزاب رد شد. در نتیجه، بهرهمندی از رسانههای مختلف توسط احزاب، گروهها و نامزدها و استفاده از شیوههای مناسب تبلیغاتی و همچنین حضور نامزدهای معتبر میتواند در مشارکت رأیدهندگان در جهت نیل به اهداف انقلاب تأثیر بسزایی داشته باشد.
In the present study, the main purpose of the researcher is to study the different advertising methods of print and digital media and their impact on parties and advertising policies, as well as the social status of candidates in Mazandaran province in order to achieve the goals of the revolution. The main variables are "media policies, social variables and electoral pattern". The research method of this research study grounded approach method (grounded theory approach) and interview with 20 experts using snowball method and for statistical sample, cluster and random sampling method was used. The statistical population is all people over 18 years old in Mazandaran province in 1397, whose number according to official statistics were 2,628,918 people. The statistical sample of this study were 748 people. In this study, the effect of print and digital media advertising policies was confirmed with a coefficient of 48%, their interaction on individuals was rejected, the significant effect of party affiliation on determining media advertising policies to achieve the goals of the revolution with a coefficient of 35% and the effectiveness of the propaganda methods used by the parties was rejected. As a result, the use of different media by parties, groups and candidates and the use of appropriate propaganda methods as well as the presence of credible candidates can have a significant impact on voter participation in achieving the goals of the revolution.
خلاصه ماشینی:
در تحقيقات انجام گرفته ، اين پژوهش تأثير سياست هاي تبليغاتي رسانه اي چاپي و ديجيتال با ضريب ٤٨% مـورد تأييـد قرار گرفت ، اثر متقابل آنها بر افراد رد شد، تأثير معنادار تعلق خاطر حزبي بر تعيين سياست هاي تبليغـاتي رسـانه هـا در جهت دستيابي به اهداف انقلاب با ضريب ٣٥% به دست آمد و اثربخشي شيوه هاي تبليغاتي به کار گرفته شده به وسـيله احزاب رد شد.
به همين دليل ، چگونگي استفاده از رسانه هاي مختلف در فراينـد انتخابـاتي بـا پيچيدگيهاي بسياري مواجه است و تحليل چگونگي اسـتفاده از رسـانه هـا در طيـف هـاي مختلـف اجتماعي و فرهنگي با سطوح متفاوت سن ، سواد، درآمد و متغيرهاي ديگر از اين دست در کشور، اهميت بسياري دارد (اميني، ١٣٨٥).
همچنين بررسي کند که آيا با مشخص کردن سياست هاي رسانه هاي درگيـر، بـه ويـژه رسـانه هـاي چاپي و ديجيتال به بررسي و تحليل سياست هاي مؤثر و شـيوه هـاي جلـب رأي دهنـدگان در جهـت حفظ ارزش هاي انقلاب مؤثر است ؟ ضرورت انجام دادن اين تحقيق آنجاست که نياز به تحليـل ايـن شـيوه هـاي تبليغـاتي در برابـر شيوه هاي سنتي و تعيين الگوي مؤثر انتخاباتي با توجـه بـه تغييـرات سـاختاري جمعيتـي و رسـانه اي بيش از پيش احساس ميشود.
نتايج آزمون دوجمله اي براي ارزيابي فرضيه دوم تحقيق حدود احتمال احتمال سطح خطاي گروه تعداد انتظار مشاهده شده مورد انتظار معنيداري مجاز کمتر از حد متوسط 0,51 379 3>= (نامطلوبيت ) بيشتر از حد متوسط 0/05 0/742 0/50 0,49 369 (نامطلوبيت ) جمع 1,00 748 نتايج جدول (١٢) نشان ميدهد که فراواني پاسخ هـاي بيشـتر از حـد متوسـط ٣٦٩ مـورد (٤٩ درصد) بوده است .