چکیده:
هدف مطالعه حاضر بررسیرابطه بینسرمایه روانشناختی و سلامت اجتماعی دانشجویان بود. بدین
منظور 190انفر دانشجو(۹۵پسر،۹۵دختر) از بین دانشجویان دانشگاه تبریز به روش تصادفی خوشه
ای چند مرحله ای انتخاب شده و سپس پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز»ه پرسشنامه سلامت
اجتماعی کی- یسرا تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده. از روش
رگرسیوناستفاده شد. با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن به بررسی همبستگی بین متغیرهای
پژوهش با یکدیگر پرداخته شد. نتایج همبستگی نشان از این داشت که بین سلامت اجتماعی با
تمامی ابعاد سرمایه روانشناختی رابطه معنی دار وجود دارد (۰/۰۵ >۳). همچنین قوی ترین رابطه
سلامت اجتماعی با بعد خودکارآمدی با ضریب همبستگی ۰/۵۸۳ و بعد از آن با بعد امید با ضریب
همبستگی ۰/۳۹۳وجود داشت. شدت همبستگی بین سرمایه روان شناختی و سلامت اجتماعی
برابر با ۰/۴۹۵ بود. همچنین نتایج نشان داد که تمامی ابعاد سرمایه روان شناختی در سطح
اطمینان ۹٩٩ درصد با یکدیگر رابطه مثبت دارند(۰/۰۱ >p)یافته های روش رگرسیون چندگانه
گویای این است که از بین چهار بعد سرمایه روان شناختی» دو بعد خودکارآمدی و امیدواری با
سلامت اجتماعی رابطه دارد .افرادی که سرمایه روانشناختی مطلوب تری داشته باشند از سلامت
اجتماعی مناسبی برخوردار خواهند بود.
خلاصه ماشینی:
نتایج همبستگی نشان از این داشت که بین سلامت اجتماعی با تمامی ابعاد سرمایه روانشناختی رابطه معنی دار وجود دارد (05/0 >P).
همچنین نتایج نشان داد که تمامی ابعاد سرمایه روان شناختی در سطح اطمینان 99 درصد با یکدیگر رابطه مثبت دارند(01/0 >P)یافته های روش رگرسیون چندگانه گویای این است که از بین چهار بعد سرمایه روان شناختی، دو بعد خودکارآمدی و امیدواری با سلامت اجتماعی رابطه دارد .
اين مفهوم را چند Kadison & Digeronimo Snyder Benton Ambler Transition Towbes Cohen Ross Hermon Hazler Wissing Fouri 3.
در پژوهشی با عنوان بررسی نقش عوامل تعیین کننده در سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز، نتایج نشان داد که بین دانشجویان رشته های مختلف فقط در خرده مقیاس شکوفایی اجتماعی تفاوت معنی دار وجود دارد.
Seligman Erez& Judge Judge&Bono Parker, Baltes, Young, Huff,Altmann, Lacost &Roberts Irina, Szleifer & Mark Diener & Lucas نمونه گیری مورد استفاده، نمونه گیری خوشه اي چند مرحله ای بوده است.
نتایج همبستگی نشان از این دارد که بین سلامت اجتماعی با تمامی ابعاد سرمایه روانشناختی رابطه معنی دار است(05/0>P).
یافته های بدست آمده از این پژوهش، حاکی از این است که بین سرمایه روانشناختی و سلامت اجتماعی دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.
The Relationship between Psychological Capital and Social well-being of Students Nasrin Zamanizad.
Iran Abstract The purpose of this research was to investigate the relationship between psychological capital and social well-being of students.
For this purpose 190 people (95male and 95female) from Tabriz university students selected by using multistage random cluster sampling and then Luthans psychological capital questionnaire, Keyes social well-being questionnaire completed.