چکیده:
کارآفرینی به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش اساسی در فرآیند توسعه ی جوامع دارد. کسب و کارهای کوچک بهترین مآمن برای فعالیتهای کار آفرینانه است و این امر مستلزم آن است که صاحبان و کارکنان کسب و کارهای کوچک از مهارتها و تواناییهای کارآفرینانه برخوردار باشند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر جهتگیری کارآفرینی روی رشد شرکتهای کوچک در شهر شاهرود میباشد. نمونه آماری تحقیق حاضر شامل ۶۰ شرکت از شرکتهای کوچک در شهر شاهرود است. که با استفاده از فرمول ککران به دست آمده است. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامه میباشد. با توجه به نوع مطالعه و متغیرهای آن و با توجه به مسئولیت کارآفرینی و حجم اطلاعاتی که در اختیار مدیران ارشد قرار داردء پرسشنامهها به طور خاص در اختیار این مدیران قرار گرفته و اطلاعات مورد نیاز گردآوری شده است. پرسشنامه شامل ۱۵ سوّال بوده و برای سنجش روایی پرسشنامهها در ابتدا سعی شد از پرسشنامه-های استاندارد بهره گرفته و با استفاده از آن ها پرسش نامه ی ابتدایی تدوین شد و جهت تعیین پایایی پرسشنامه مذکور نیزاز آلفای کرونباخ و روش ثبات درونی استفاده شد که میزان آلفای بدست آمده نشانگر پایایی مناسب بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی میباشد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل و بررسی دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون وآزمون دوربین واتسون و کولموگوروف- اسمیرنوف) و نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که بین جهتگیری کارآفرینی با رشد فروش و رشد کارکنان شرکتهای کوچک رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد ولی بین عمر شرکتهای کوچک با رشد فروش و رشد کارکنان آنها ارتباط منفی و معکوس وجود دارد.