چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی هویت ملی کتاب های فارسی دوره دوم ابتدایی می باشد. مواد و کتب آموزشی می توانند در تقویت عناصر هویت بخش، باورهای ملی و برانگیختن عرق ملی، نقش اساسی داشته باشند. این پژوهش از نوع مروری (کتابخانه ای) می باشد و دادهها و اطلاعات از طریق سایت هایی مانند گوگل اسکولار، sid، سیولیکا و... بدست آمده است. و نتایج نشان می دهدکه کتاب های دوره دوم ابتدایی، به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی، نقش مهمی در شناخت و تقویت هویت ملی کودکان دارند. این کتابها شامل دروسی درباره تاریخ و فرهنگ ایران، زبان فارسی، ادبیات و اقتصاد ایران هستند. با آموزش مفاهیم مختلف در این حوزهها، کودکان ایرانی میتوانند با میراث فرهنگی و تاریخی کشور خود آشنا شوند و درک بهتری از هویت و فرهنگ ملی خود پیدا کنند. کتاب های آموزشی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در تشکیل شخصیت و هویت فردی و ملی کودکان و نوجوانان نقش مهمی دارند. با آموزش مفاهیم مختلف در حوزه های مختلف مثل تاریخ، فرهنگ، زبان و ادبیات، کودکان میتوانند با شناخت بهتر میراث فرهنگی و تاریخی کشور خود، به تقویت هویت ملی و فرهنگی خود بپردازند