چکیده:
هدف این پژوهش بررسی جایگاه مشاوران تحصیلی در مدارس ایران می باشد. ناسازگاری دانش آموزان، یکی از مسائلی است که معمولا معلمان با آن مواجه هستند. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی می باشد و روش تحقیق ما از نوع مروری (کتابخانه ای) می باشد و مطالب از سایتها و مقالات داخلی و کمک گرفتن از هوش مصنوعی بدست آمده است. مشاوران در مدارس ایران عمدتا در ارتباط با مشکلات روانی، اجتماعی، تحصیلی و حتی شغلی دانش آموزان هستند. آنها با دانش آموزان و خانواده های آنها مشورت میدهند و به رسیدگی به مسائلی مانند مشکلات درسی، رفتاری و روانی، فرهنگی و اجتماعی، راهنمایی در امور تحصیلی و شغلی، ایجاد صلح و هماهنگی در میان دانش آموزان و حل اختلافات کمک میکنند. در ایران، همه مدارس دولتی به مشاور دارند و در برخی از مدارس خصوصی هم مشاور وجود دارد. هدف از این کار، بهبود شرایط تحصیلی و زندگی دانش آموزان و کاهش سطح اختلالات رفتاری و روانی آنها است.