چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش درس پژوهی بر پذیرش نوآوری آموزشی و توانمند سازی روانشناختی معلمان پایه چهارم ابتدایی شهرستان سرچهان بود. این پژوهش کاربردی بوده و از روش شبه آزمایشی پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل تمام معلمان کلاس چهارم ابتدایی پسرانه میباشد و از بین آنها 15 معلم به صورت تصادفی ساده انتخاب شد و در گروه آزمایش قرار گرفت. برای گروه گواه و کنترل نیز 15 نفر از معلمینی که گرایش به حضور در کارگاه درس پژوهی ندارند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از انتخاب نمونه، پیشآزمون روی معلمان گروه آزمایش و کنترل اجرا شد و پس از اجرای درس پژوهی نیز پسآزمون انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پذیرش نوآوریهای آموزشی علیجانی (1392) و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا (1995) استفاده شد. برای بررسی فرضیههای پژوهش از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ حداقل یکی از مولفههای توانمندسازی روانشناختی و پذیرش نوآوری آموزشی تفاوت معنادار وجود دارد، مقدار F برای خردهمولفهی شایستگی 682/23، خودمختاری 676/14، تاثیرگذاری 952/19، معنیدار بودن 063/11، اعتماد 391/10 و نمرهی کل توانمندسازی روانشناختی 545/38 به دست آمد که در سطح 05/0> p معنادار است و میتوان گفت که آموزش درس پژوهی بر مولفههای توانمندسازی روانشناختی معلمان پایهی چهارم در درس ریاضی تاثیر دارد. مقدار F برای مولفهی پذیرش نوآوری آموزشی401/107 به دست آمد که در سطح 05/0> p معنادار است. بنابراین میتوان گفت که آموزش درس پژوهی بر مولفههای پذیرش نوآوری آموزشی معلمان پایهی چهارم در درس ریاضی تاثیر دارد.