چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله اجتماعی بر هوش هیجانی، تاب آوری و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه انجام شد.پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شبستر در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 1457 نفر و نمونه پژوهش، 30 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند(هر گروه 15 نفر). برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی شرینگ(1996)، تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) و سازگاری فردی- اجتماعی کالیفرنیا (1953) استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نرم افزار SPSS استفاده گردید.یافته های پژوهش نشان داد آموزش مهارت حل مسئله اجتماعی باعث بهبود و ارتقای هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی و تاب آوری دانش آموزان شده است (0/05>P). به طور کلی می توان گفت به منظور بهبود هوش هیجانی و تاب آوری و سازگاری اجتماعی دانش آموزان، آموزش مهارت حل مسئله اجتماعی باید در اولویت برنامه های آموزشی مدارس مورد توجه قرار گیرد.