چکیده:
گمرک الکترونیک را می توان نتیجه فناوری اطلاعات دانست که بهره گیری از آن منجر به گسترش خدمات و بالا رفتن سطح رضایت ،کاهش زمان تلف شده و راحت تر نمودن رویه های گمرکی و جایگزینی مناسب برای رویه های کاغذی دانست .در ایران نیز گمرک به عنوان اصلیترین واحد تجارت بین المللی با الکترونیکی کردن خود، تمامی عملیات مربوط به واردات ، صادرات و ترانزیت کالا از طریق سامانه جامع گمرک امکان پذیر شده و تبادل اطلاعات با وزارت صنعت ، معدن و تجارت بر خط گردد. پژوهش حاضر در نظر دارد که تاثیر گمرک الکترونیک بر عملکرد گمرک آبادان را مورد بررسی قرار می دهد. خدمات گمرکی از عوامل موثر در توسعه ی صادرات کالا و خدمات می باشند. در واقع تجارت بین المللی در جهان بدون استفاده از خدمات گمرکی معنا و مفهومی ندارد. گمرک به عنوان یکی از اجزای مهم و لاینفک تجارت خارجی هر کشور، محل تماس ، ارتباط و ارائه ی اطلاعات از جانب سیر عاملین تجارت و مجری قوانین و مقررات و دستورالعمل های صادره در زمینه ی امور صادرات و واردات می باشد. جامعه مطالعه شامل کارشناسان و صادرکنندگان گمرک آبادان می باشد. نمونه این تحقیق مشتمل بر ٩٧نفر از جامعه مذکور میباشد. یافته ها نشان می دهد که به کارگیری سیستم اطلاعات گمرکی بر یادگیری سازمانی و شایستگی های متمایز فنی کارکنان گمرک تاثیر دارد