چکیده:
با توجه به اینکه انسان موضوع تربیت است و مدرسه درساحت های مختلف تاثیر گذار است وفراگیر به لحاظ بینش ونگرش وحتی رفتار تحت تاثیر قرار می دهد که پرداختن به همه آن ها در حوصله این نوشتارنیست. لذا شناخت ماهیت انسان وحصول آگاهی از ویژگی های روحی وروانی او مبنای اساسی تعلیم وتربیت راتشکیل می دهد،هریک از مکاتب ابتدانگرش انسان شناختی خود رامعلوم می کنند وبعد قدم های دیگر تربیتی، یعنی تعین هدف ها وروش های تربیت رابرمی دارند. آموزش دینی تنها افزایش معلومات دینی دانش آموزان نیست، بلکه هدف اصلی، پرورش ایمان ونیل به تربیت دینی والهی است. بی تردید آموخته های ما با باورها و اعتقادات و در نتیجه ایمان قلبی ما ارتباط نزدیکی دارد، اما این ارتباط از ابتدا تا انتها، یک رابطه قطعی و ضروری نیست. این پژوهش به لحاظ هدف جزءتحقیقات کاربردی است که با روش کتابخانه ای )مروری( انجام گرفته است. و نتایج نشان می دهدکه تعلیم و تربیت اسلمی به عنوان بیان آنچه که برای تربیت انسان مورد نیاز بوده است، توسط خداوند ارسال شده است و معلمان باید آن را به دانش آموزان ابلغ کنند تا زندگی صالحی داشته باشند.