چکیده:
نشاط منابع انسانی موضوعی کاملا احساسی است و در حقیقت حالت مثبتی است که در پاسخ به تعامل دائمی فرد با عناصر معنادار شغل و محیطکاری حاصل میشود. به طور معمول کارکنان با نشاط، نگرشی مطلوب و رضایتآمیز به خود و دیگران داشته، از روابط اجتماعی متعادلی برخوردار بوده و فرایند زندگی خود و دیگران را مثبت ارزیابی مینمایند. پژوهش حاضر با هدف ارائه برنامه عملیاتی برای نشاط منابع انسانی در سازمان تامین اجتماعی انجام پذیرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی – توسعهای و از حیث ماهیت و روش استقرایی ـ قیاسی است. با توجه به رویکرد پژوهش که در زمره پژوهش های آمیخته قرار دارد به طوری که جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی را خبرگانی(خبرگان، مدیران و کارشناسان) تشکیل می دهند که تسلط نظری، تجربه عملی، تمایل و توانایی مشارکت در پژوهش را دارند و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 26 انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل مشتریان است که با توجه به نامحدود بودن آن 384 نفر با استفاده از روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه ساختار یافته است و همچنین در بخش کمی ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. به این ترتیب وضعیت نشاط منابع انسانی، سطح رضایت و شادی مشتریان و در نهایت وضعیت مشتریان از نظر شادی و نشاط به تفکیک متغیرهای آن در سازمان تامین اجتماعی مورد سنجش و تجزیه و تحلیل قرار گرفت شاخصها و مولفههای نشاط منابعانسانی و در نهایت مدل تدوین گردید. در نهایت بر مبنای اطلاعات و مدل بدست آمده؛ با استفاده از روش اقدام پژوهی برنامه عملیاتی نشاط سازمانی برای سازمان تامین اجتماعی در قالب کارکنان و مشتریان بیان شد.
Vitality of human resources is a completely emotional issue and in fact it is a positive state that is achieved in response to the constant interaction of the person with the meaningful elements of the job and work environment. Usually, cheerful employees have a favorable and satisfactory attitude towards themselves and others, have balanced social relations and evaluate their life process and others positively. The current research was conducted with the aim of presenting an action plan for the vitality of human resources in the social security organization. The research is applied-developmental in terms of purpose and inductive-deductive in terms of its nature and method. According to the approach of the research, which is among the mixed researches, so that the statistical population of the research in the qualitative part consists of experts (experts, managers and experts) who have theoretical mastery, practical experience, desire and ability to participate in the research and 26 were selected using the purposeful sampling method. In the quantitative part, the statistical population includes customers, due to its unlimited number, 384 people were selected using a random method. The data collection tool in the qualitative part is a structured interview, and also in the quantitative part, the data collection tool is a questionnaire. In this way, the state of vitality of human resources, the level of satisfaction and happiness of customers and finally the state of customers in terms of happiness and vitality were measured and analyzed by the variables of social security organization, indicators and components of vitality of human resources and finally the model was formulated.. Finally, based on the obtained information and model; Using the action research method, the operational plan of organizational vitality for the social security organization was expressed in the form of employees and customers.
خلاصه ماشینی:
لذا مشخص میشود که مسئله ای در باب میزان رضایت ، خشنودی و نشاط مشتریان خدمت گیرنده در سازمان تامین اجتماعی وجود داشته که باید برنامه ریزی عملیاتی برای رسیدن به سطح مطلوب در این زمینه انجام شود.
لذا با توجه به این نتایج لازم است که مسئله ای در باب نشاط در سازمان تامین اجتماعی وجود داشته که باید برنامه ریزی عملیاتی برای رسیدن به سطح مطلوب در این زمینه انجام شود.
ب ) اقدام پژوهی و ارائه برنامه های عملیاتی در ارتباط با رضایت ، خشنودی و نشاط خدمت گیرندگان به چه شکلی است ؟ نتایج تحلیل داده های پژوهش برای سنجش میزان رضایت ، خشنودی و نشاط مشتریان خدمت گیرنده سازمان تامین اجتماعی نشان داد که این میزان دارای میانگین ٣/٥٢ بوده که نشان از سطح متوسط رو به بالای نشاط داشته از سطح مطلوب و عالی اندکی فاصله دارد.
٤١-٤٧ [٥] Haghgovian, Zolfa; Hassan Zarei Matin, Gholamreza Jandaghi and Mohammad Hossein Rahmati (٢٠١٦) Identifying the consequences of employee cheerfulness as one of the factors affecting social capital.
Investigating the role of socio-economic factors affecting happiness (a case study of the active population of Tehran), Social Work Research Journal, ٣(١٢), .
"Investigation the Mediating Role of Organizational Happiness in the Relationship between Organizational Spirituality and Organizational Commitment (Case Study: Shiraz University)".
(٢٠٢٢), Presenting a Model of Factors Affecting the Barriers to Organizational Vitality in Public Organizations (Case Study: Public Organizations of Mazandaran Province) ,Iranian Journal of Educational Sociology .