چکیده:
با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری و تلاش هر چه بیشتر برای به خدمت گرفتن امکانات و اختراعات اخیر در امر آموزش گریزناپذیر است. در این راستا مقول های که بیشتر باید به آن توجه شود؛ روشهای نوین آموزشی است. این مسئله در رابطه با آموزش رشت ههایی همانند معماری که وابستگی زیادی به ارتباط بیشتر و موثر استاد و دانشجو و همچنین امکانات آموزشی داشته است، اهمیتی دوچندان مییابد. پژوهش حاضر با هدف تبیین ویژگی های دانشگاه نسل سوم و بررسی میزان برخورداری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره از این ویژگ یها، انجام شده است. این پژوهش از نوع کیفی بوده و از حیث نحوه جمع آوری داده ها توصیفی است. در این پژوهش به منظور افزایش اطلاعات در مورد موضوع پژوهش، از مصاحبه و تحلیل مبتنی بر روش دلفی استفاده شده است. جامع هآماری این پژوهش، مسئولین، اعضای هیات علمی، استادان و دانشجویان دانشگاه سوره هستند. در این راستا، نخست شاخص های موثر بر آموزش نوین معماری و مولفه های دانشگاه نسل سوم، شناسایی و دست هبندی شدند. سپس، این شاخص ها و مولفه ها در پرسشنام های سازماندهی شده و برای تایید اعتبار در دو دور به یک پنل دلفی، که دور اول شامل 24 نفر که دربردارنده 13 نفر از اعضای هیات علمی و استادان و 11 نفر از دانشجویان ارشد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره و دور دوم که شامل 19 نفر ) 9 نفر از استادان و اعضای هیات علمی و 10 نفر از دانشجویان ارشد( سپرده شد. همچنین هدف دیگر پژوهش، بررسی میزان تحق قپذیری مقولات دانشگاه نسل سوم در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره است، که عبارتند از: 1- مهار تآموزی؛ ۲- کارآفرینی؛ ۳- استقلال هم هجانبه؛ ۴- تعامل دانشگاه با جامعه؛ ۵- خلاقیت و اید هپردازی، که با در نظر گرفتن رو شهای آموزش معماری که بر میزان یادگیری تاثیر م یگذارد، نقش فناورگونۀ آموزش و عناصر تاثیرگذار آن بررسی و تحلیل می شود.