چکیده:
شیوع ویروس همه گیر کرونا از بهمن ماه سال 1398 منجر به تغییر و تحولات چشمگیری در تمام ابعاد زندگی شده است. یکی از ارکان متاثر از کرونا، آموزش عالی است. از آنجا که اعضای هیا ت علمی قلب حیات دهندۀ دانشگا هها و عامل اصلی تحقق اهداف آن بوده و همواره یکی از کانو نهای اصلی مورد توجه مدیران آموزش عالی هستند. ه مچنین با توجه به نقش تاثیرگذار اعضای هیا ت علمی در اجرای موفق برنامۀ درسی در هر مکان، زمان و شرایط، هدف از پژوهش حاضر واکاوی تجارب اعضای هیات علمی در زمان کووید- 19 و کمک به ترسیم چش مانداز آموزشی آموزش عالی در دوران پساکرونا، از دیدگاه اعضای هیا ت علمی است. با توجه به اینکه هدف از پژوهش حاضر بررسی تجارب است، لذا روش «روای تپژوهی » انتخاب شده است. مشارک تکنندگان 8 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز هستند که به روش نمون هگیری هدفمند از نوع ملا کمحور انتخاب شدند. در این روش به منظور تحلیل داد ههای حاصل از مصاحبه، از روش تحلیل مضمون استفاده شده و جهت افزایش روایی یافت هها نیز از رو شهای کنترل اعضا و نظر ممیزان بیرونی استفاده شده است. یافته ها نشان داد که برای بعد از کرونا هرگز تجربۀ فضای مجازی کنار گذاشته نخواهد شد، بنابراین دانشگا هها باید در فرصتی مناسب به بهبود زیرساخ تها و امکانات خود پرداخته تا آموزش با کیفیتی داشته باشند. با تحلیل روایات مقول ههایی از جمله: 1- شکستن مرزهای دانشگاهی و شک لگیری ارتباطات گستردۀ فر ادانشگاهی، 2-تمایل به بهر هگیری از آموزش ترکیبی )مجازی و حضوری(، 3- تغییر و نوآوری در اجرای برنامه های دانشگاهی با استفاده از فضای مجازی، 4- ضرورت رفع مشکلات دروس عملی، 5- لزوم توانمندسازی استادان، به دست آمد. همچنین برخی از استادان پیشنهاد دادند که دانشگا هها باید از تجربۀ استادان و دس تاندرکاران هر دانشکده در زمان کووید- 19 استفاده کرده و شیوه نامه هایی متناسب با هر رشتۀ تحصیلی برای آموزش مجازی تهیه کنند تا بدین طریق از این بستر نوظهور به بهترین وجه بهره برداری شود.