چکیده:
در روایات آمده است که خداوند متعال دلیل و هدف از خلقت را وجود مبارک و
نازنین پیامبر اکرم ص دانسته اند به همین جهت شخصیت ایشان دارای ارزش و اهمیتی فراوانی
است و طبیعتا بعد از خداوند متعال ایشان دارای رتبه مخصوصی هستند از این رو همانطوری
که امکان توهین به خداوند متعال وجود ندارد طبیعتا نسبت به پیامبر اکرم هم این مطلب جاری
و ساری است لکن در صورت عمل اهانت آمیز مانند دشنام یا سب از سوی شخصی نسبت
به ایشان و در مرتبه بعدی بقیه معصومین (ع) فرد باید مورد مجازات قرار بگیرد در قرآن
کریم نسبت به فردی که عمل سب را انجام دهد مجازاتی تعیین نشده است لکن در روایات
نبوی و ولوی بسیار درباره سب و دشنام پیامبر اکرم و باقی پیامبران و معصومین مطالب زیادی
وجود دارد که بدان خواهیم پرداخت نکته مهم اینست که باید درباره شمولیت مجازاتهای
موجود درباره فرد ساب بحث و بررسی دقیقی صورت پذیرد و همچنین درباره شرایطی که
امکان مجازات فرد ساب وجود داشته باشد بحث شود. در این مقاله بعد از بررسی گستره و
شمولیت عنوان نبی سراغ ادله سب النبی می رویم که در ذیل آن به بررسی احادیث و اخبار
مختلف به صورت مجزا می پردازیم و در نهایت جمع بندی از بحث را ارایه خواهیم کرد.
خلاصه ماشینی:
ایشان نکته دیگری را با تعبیر ( قیل ) درباره شمولیت عنوان نسبت به حضرت زهرا س نیز بیان می دارند که قابل تامل و دقت است : برخی گفته اند که حکم فقط به حضرت زهرا مختص بوده به این دلیل که اجماع بر طهارت حضرت بر طبق آیه تطهیر وجود دارد که ظاهرا این کلام و قول حرف حسن و نیکویی است صاحب کشف اللثام بحث را علاوه بر پیامبر اکرم ص شامل همه معصومین می دانند : سب کننده پیامبر اکرم یا یکی از ائمه ( علیهم السلام ) بنا بر اتفاق فقهاء کشته میشود (اصفهانی ، كشف اللثام و الإبهام عن قواعد الأحكام، 1416 : ج 1 ، ص 210 ) مرحوم خویی معتقد است که حضرت زهرا ومعصومین در حکم سب النبی به ایشان ملحق می شوند : کشتن و به قتل رساندن هر فردی که پیامبر اکرم را سب و دشنام میکند بر سامع و شنونده آن به شرطی که ضرری نسبت به خودش یا آبرویش یا مال قابل اعتنایش و مانند اینها وارد نشود برای به قتل رساندن و کشتن سابُ النبی نیازی به اذن و اجازه از حاکم شرع وجود ندارد سب کردن ائمه و حضرت زهرا ( علیهم السلام ) نیز به سب النبی ملحق میشوند (خویی، تکمله المنهاج، 1410: ج 1، ص 186).