چکیده:
صبر یکی از بهترین فضایل اخلاقی است که در ساختار هویت انسان نقش بسزایی
دارد. افزون بر این مطلب صبر میتواند در تحقق و شکلگیری یک حکومت و تمدن هم
تاثیرات شگرفی داشته باشد. در زمان کنونی که ما جامعهی شیعی به دنبال تشکیل یک
حکومت الهی و عادلانهی جهان شمول هستیم، میتوانیم از سلاح صبر در راه رسیدن به این
امر کمک بگیریم. در این مقاله سعی شده داده های روایی و قرآنی را که در این خصوص
موید و راهنمای ما هستند، جمع آوری کرده و مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. به طور
خلاصه باید گفت به این مطلب رسیدهایم که صبر از بهترین ابزارها در ساختن تک تک انسان
ها و مجموع جامعه برای رسیدن به حکومتی الهی است.
خلاصه ماشینی:
کما اینکه روایتی داریم که اسکافی از محدثین شیعه از امام صادق علیه السلام ذکر کرده است بدین بیان: عاجز است کسی که به هنگام بلا صبر نکند و برای نعمت ها شکرگزار نباشد، به ازای هر سختی یک راحتی وجود دارد، در هنگام هر بلیه ای در مال باشد یا در فرزندت، صبر کن؛ و خدا نعمت و بلا را بر انسان نازل میکند تا صبوری و شکرگزاری او را مورد آزمایش و امتحان قرار دهد (ابن همام اسكافى، التمحیص، 1404ق: ص59).
برای این مطلب و ادعا مویدات روایی زیادی وجود دارد اما اشاره به تمام آنها خارج از عهده ی این مقاله است، ولی به هرحال به یک مورد دیگری هم اشاره میکنیم: علامه مجلسی ره در بحارالانوار حدیثی را از کتاب الدعوات رواندی از حضرت امیرالمومنین علیه السلام نقل کرده که: صبرکردن بر محرمات راحت تر است از صبر کردن بر عذاب قبر و قیامت؛ و هرکسی که صبر پیشه کند به خدا میرسد (مجلسی، بحارالانوار، 1403ق: ج68، ص95).
روایتی داریم در کتاب تفسیری علی بن ابراهیم و البته شیخ کلینی هم این روایت را نقل کرده است که در بخشی از آن چنین آمده است: حفص بن غیاث گوید امام صادق علیه السلام به من فرمودند: ای حفص در تمام کارها و امورت صبر پیشه کن، که همانا خداوند تبارک و تعالی حضرت محمد صلی الله علیه و اله را به نبوت مبعوث کرد و به او صبر و رفق را امر کرد(قمی، تفسیرقمی، 1363: ج1ص97؛ کلینی، اصول کافی، 1429ق:ج3 ، ص227).