چکیده:
تبلیغات و بازاریابی سیاسی از موضوعاتی است که در انتخابات تمامی کشورها وجود دارد. در ایران نیز، همواره نمایندگان از رسانه های مختلف اعم از تلویزیون، رادیو، روزنامه و پوسترهای مختلف، در تلاش بودند که با معرفی اهداف خود، نظر و رای مردمان را به دست آورند. با توجه به افزایش نرخ استفاده از تلفنهای همراه، بازاریابی و تبلیغات نمایندگان از رسانه های اجتماعی به عنوان وسیله جدیدی برای بازاریابی استفاده کردهاند. مهمترین وظایف مجلس قانونگذاری، نظارت بر اجرای قانون است به طوریکه این نظارت میتواند حقوق شهروندان را تامین کند. به همین منظور انتخاب افراد صالح و شایسته برای حضور در مجلس بهعنوان نماینده از اهمیت ویژهای برخوردار است. در نظام مردمسالار جمهوری اسلامی ایران، انتخاب نمایندگان شایسته و عادل همواره مدنظر بوده است. بنابراین، در این پژوهش به روش کتابخانهای تلاش شد تا سیر تاثیرگذاری رسانه ها در انتخابات )به طور خاص در مجلس شورای اسلامی( موردتوجه قرار گیرد. بدیهی است که استفاده از رسانه های سیاسی بهصورت منفی میتواند مستقیم یا غیرمستقیم بر تصمیم رای شهروندان به جریان یا نامزدی خاص تاثیرگذار باشد. بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی )قدس سره( همواره بر نقش و اهمیت رسانهها تاکید داشتند و اصطلاح جهاد تبیین گواه رهنمودهای مقام معظم رهبری )مدظله العالی( در این خصوص است. ازاینرو، پیشنهاد میشود که راهبردها و برنامهریزیهای جامعی برای تصویب قوانین بهرهمندی نمایندگان در انتخابات مجلس تدوین شود، بهگونهای که در آن، شفافیت اطلاعات، عدم توهین به سایر نمایندگان و ارائه اخبار و اطلاعات درست و غیرمنفی مدنظر باشد. چراکه وظیفه حکمرانی است تا از ورود افراد ناشایست و یا تخریب شخصیت سایر رقبا بهمنظور موفقیت در انتخابات جلوگیری و مسیر را برای به همکاری گرفتن نمایندگان دیندار و شایسته هموار سازد.