چکیده:
تبلیغ، تکنیکی برای تاثیرگذاری بر رفتار انسان و مخاطب با استفاده ماهرانه از نمادها و نشانهها از قبیل گفتار، نوشتار، تصاویر و … است. در حقیقت تبلیغ، هنری است جاودانه که با تلاش پیگیر مبلغان بر تابلوی هستی نقش میبندد و به نمایش در میآید. اهمیت و ارزش این هنر با توجه به مفهوم و محتوای آن، ارزشگذاری و مشخص میشود؛ یعنی آنچه در ارزشگذاری آن موثر است، افزون بر ظاهر جذاب و زیبا، مفهوم و محتوای آن است. بر این اساس تبلیغ دینی به سبب قداست و ارزش معنوی والای آن، از اهمیت شایانی برخوردار است. تبلیغ دین، از وظایف اصلی حوزههای علمیه، طلاب و روحانیون است؛ زیرا آنان مرزداران اندیشههای دینی و فرهنگی در جوامع امروزی هستند. سازمانهای تبلیغی، سازمانهایی هستند که ماموریت آموزش، ساماندهی، پشتیبانی و اعزام مبلغین دینی را به عهده دارند. این نهادها ماموریت دارند تا در موضوعات ارکان تبلیغ دین یعنی محتوا، مخاطب، روش و … به برنامه ریزی و راهبری مبلغین همکار خود بپردازند. سوال اصلی این تحقیق این است که برای تامین محتوا در سازمانهای تبلیغی و تامین محتوای مبلغین چه قواعدی باید رعایت گردد. در این پژوهش با استفاده از متون دینی (آیات و روایات) و فرمایشات اندیشمندان اسلامی (باتاکید بر امام و رهبری) قواعد تولید محتوای تبلیغ استخراج و تبیین میگردد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تامین محتوا موثر متناسب با نیاز و نوع مخاطب (کاربردی بودن) است. طبیعتا ملاک سن مخاطب (کودک، نوجوان، جوان، بزرگسال)، جنس مخاطب (مرد و زن) و نیز وسع فکری و فهم مخاطب در نوع محتوایی که شایسته است مبلغ برای او ارائه کند تاثیر گذار است. پژوهش حاضر با هدف « تامین محتوای اثربخش متناسب با نیاز مخاطب» و با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای- اسنادی انجام گرفت.
خلاصه ماشینی:
سازمان تبلیغات اسلامی اهم اهداف و وظایف این سازمانها بر طبق اساسنامه آنها عبارت است از: سیاستگذاری، برنامهریزی، هدایت، سازماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی، مردمی زمینهسازی برای یافتن نیروهای مؤمن و پیدایش تشکلهای انجمنهای اسلامی و جمعیتهای مشابه و نظارت بر فعالیت آنها تلاش در جهت احیا و اشاعهی معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همهی راههای ممکن با تأکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن، با همکاری مراجع و نهادهای ذیربط تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسایی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه انقلاب اسلامی با هماهنگی سایر دستگاههای ذیربط و ارائهی سیاستهای لازم در جهت خنثیسازی آنها و تنویر افکار عمومی انجام مطالعات راهبردی و بررسیهای کاربردی در زمینهی نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و طراحی برنامهها و شیوههای تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روشهای سنتی در تبلیغات اسلامی تدوین و انتشار کتب و نشریات مناسب و ضروری به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهشهای لازم به ویژه در زمینهی نظام تربیتی و مبانی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حکومت اسلامی و حمایت از پژوهشگران متعهد تلاش جهت هدایت افکار عمومی با استفاده از رسانههای همگانی و فعالیتهای مستقیم رسانهای در صورت لزوم.
همچنین در برخی از روایات محتوای تبلیغی ویژهای برای جوانان ارائه شده است: امام على عليه السلام: اَوْلَى الاَشْياءِ اَنْ يَتَعَلَّمَهَا الاَحْداثُ، الاَشْياءُ الَّتى اِذا صاروا رِجالاً اِحْتاجوا اِلَيْها؛(ابی الحدید، عبد الحميد، شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد: ج ۲۰،ص ۳۳۳، ح ۸۱۷) شايستهترين چيزهايى كه جوانان بايد آنها را بياموزند، چيزهايى هستند كه در بزرگسالى به آنها نياز دارند.