چکیده:
یکی از مسائلی که از دیرباز ذهن اندیشمندان ،روانشناسان و دانشمندان علوم انسانی را به خود مشغول نموده است چگونگی رشد و
پرورش خلاقیت و ابتکار عمل در دانش آموزان ،نوجوانان و جوانان می باشد . اصولا یکی از شاخصه های رشد و ارتقای علمی در هر کشوری
شکوفایی و تجلی خلاقیت و ابتکار عمل به عنوان زیر ساخت آن جامعه می باشد.جوامعی که بتوانند خلاقیت نسل جوان را احیاء و شکوفا
سازند ،از میزان قابل توجه توسعه رشد و شکوفایی علمی برخوردار خواهند بود و بالعکس - . به هر میزان که خلاقیت ، پرورش و تعالی
نباید رکود علمی، صنعتی و فرهنگی را باید برای آن جامعه انتظار داشت . خلاقیت مقوله ای است که علی رغم اهمیت فوق العاده
درمباحث آموزشی سال ها زیر غبار فراموشی پنهان مانده است.اما اکنون گویا برخی بخش ها درآموزش و پرورش نقش حیاتی آن را باز
شناخته اند و درصددند به مسئله خلاقیت بپردازند . این اثر حاصل مطالعه چند کتاب در این زمینه به علاوه تجارب شخصی ده سال
مدیریت است که امید است مورد توجه واستفاده علاقه مندان قرار گیرد.