چکیده:
هدف مقالهی حاضر، تبیین پایههای شناخت سرامی، براساس نظریهی استعارهی مفهومی است. برمبنای این نظریه، این مقاله برآن است، نشان دهد، استعاره در ادبیات، صرفا ابزاری زبانی در راستای تزیین کلام نیست؛ بلکه ابزاری شناختی است که با جهاننگری شاعر در ارتباط است. چارچوب نظری این مقاله، وامدار نظریهی طرحوارههای تصویری جانسون است. در این مقاله، پس از تامل بر روی استعاره و معرفی نظریهی طرحوارههای تصویری، به گزارش طرحوارههای تصویری شعر سرامی پرداختهایم. نتایج این مقاله حاکی از آن است که طرحوارههای تصویری این شعر، نشانگر نظام شناختی شاعر بوده و تقویتکنندهی شالودهی تجربیات او برای دستیابی به زبانی خاص بهحساب میآید. به یاری کشف استعارههای مفهومی در این اثر میتوان دریافت که تصاویر این شعر از وحدت نگرش و کنشهای پایدار شاعر با محیط فرهنگی و فیزیکی و... سرچشمه میگیرد و درنهایت به شکلگیری زبانی خاص منجر میشود. این مقاله به روش تحلیلیتوصیفی بر مبنای مطالعات کتابخانهای به انجام رسیده است.
The purpose of this article is to explain how Sarrami knew the world based on the theory of conceptual metaphor. this paper, we show that, according to cognitive linguistics, metaphor is not merely linguistic, but it is a tool for cognition. The theoretical framework of this paper is indebted to theory of Johnson's image schemas. In this article, after explaining the metaphor and introducing the theory of image schemas, we report the image schemas of Sarrami poetry. This article concludes that the image schemas of this poem show the poet's cognitive system and strengthen the foundation of his experiences to achieve a specific language. By discovering conceptual metaphors in this work, it can be understood that the images of this poem originate from the unity of the poet's attitude and stable actions with the cultural and physical environment, etc., and ultimately lead to the formation of a specific language. This article is an analytical-descriptive method based on library studies