چکیده:
تدریس یک فرایند است و عوامل بیشماری در آن نقش دارند که همه آنها قابل مطالعه و کنترلنیستند، پس معلم باید چهارچوبی کوچک و محدود از فرایند تدریس را به عنوان الگو انتخاب کند و مورد تحلیلو شناسایی قرار دهد تا بتواند در موقعیت مناسب در محدوده آن چهارچوب، فعالیتهای آموزشی خود راسازماندهی کند و روشهای مناسب تدریس را انتخاب نماید. تدریس به شیوههای مختلف انجام میپذیرد یکیاز انواع روش تدریس الگوی تدریس کاوشگری است. پزوهش حاضر به روش مروری کتابخانهای انجام شده است که هدف از آن بالا بردن مهارت: کاوش در دنیای مدارس هنرستان بود. نتایج پژوهش نشان میدهد که الگوی اکتشافی، دانش آموزان را در موقعیتی قرار میدهد که آنها مسائل خود را از طریق اندیشه، کاوش و پژوهش به کمک مشاهده و گردآوری دادهها مورد آزمون قرار داده تا با تبادل اطلاعات در گروههای کاری به نتیجه دست یابند بنابراین اهمیت این روش به عنوان روش تدریس نوین این است که در آن معلم به عنوان یک منبع اطلاعات عمل نمیکندف بلکه شرایط شناخت نیازها و انتخاب آنها را فراهم میکند و به دانش آموز اجازه میدهد تا با جستجو وپیگیری شخصی به خود کارآمدی و خلاقیت برسد.