چکیده:
تحقیق حاضر باهدف بررسی رویکردهای نوین در اداره تنوع فرهنگی در سازمانها و تاثیر آن بر بهبود عملکرد گروههای چندفرهنگی
انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و ترکیبی بوده, جامعه آماری این تحقیق شامل 670 نفر از کارمندان
سازمان آموزش و پرورش شهرستان گناوه است و براساس محاسبات انجام شده حجم نمونه این تحقیق 244 نفر برآورد گردیده
است. ابزار اندازه گیری, پرسشنامه محقق ساخته که دارای 4 بعد اصلیء 6 مولفه و 76 سوال بوده و جهت سنجش اعتبار آن از
ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردیده که در این تحقیق مقدار آن برای بعد مدیریت تنوع فرهنگی 0/86 .هوش فرهنگی 0/884
جامعه پذیری سازمانی 0/92 و یگانگی فرد- سازمان 0/891 محاسبه شدء پس از تایید روایی محتوا توسط خبرگان میزان روایی
سازه محاسبه ارتباط سوالات و مولفه ها تایید گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی از فراوانی» درصدء درصد
تجمعی, میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون 1 مستقلء تحلیل واریانس یک طرفه و معادلات ساختاری
استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان داد که بین مولفه های درک کارکنان از تنوع فرهنگی, هوش فرهنگی, جامعه پذیری سازمانی
و یگانگی فرد- سازمان با سازگاری فرهنگی کارکنان در سازمان چند فرهنگی آموزش و پرورش رابطه معنادار وجود دارد و طبق
بررسی های انجام شده پیشنهاه میگردد دوره های آموزشی برای مدیران برگزار گردد تا با شناخت صحیح کارکنان و حمایت آن ها
و ارائه راهکار به آن ها بتوانند تنوع فرهنگی را کنترل نمایند.