چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارت تفکرخلاق وانتقادی برعزت نفس، پیشرفت تحصیلی واضطراب دانش آموزان مقطع ابتدایی شیراز می باشد. طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی است؛ جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر شیراز میباشد؛ حجم نمونه به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش 30 نفری قرار گرفتند و روش نمونه گیری نیز به روش خوشهای چندمرحله ای بود. بسته آموزشی تفکر انتقادی و تفکر خلاق بر اساس دیدگاه مایرز) 1390 (، گواین) 1387 ،) ناصری) 1387 ( و... تهیه و طی ده جلسه اجرا گردید. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه های استاندارد شده استفاده گردید. یافته های پژوهش، فرضیه اصلی را مبنی بر اینکه بین آزمودنیها در گروههای آزمایش و کنترل حداقل از لحاظ یکی از متغیرهای وابسته)عزت نفس، پیشرفت تحصیلی، اضطراب( تفاوت معنیداری وجود دارد؛ را مورد تایید قرار داد. برای پی بردن به این نکته که از لحاظ کدام متغیر بین دو گروه تفاوت هست، به آزمون فرضیه های جزئی یا فرعی پژوهش پرداخته شد و مشخص گردید 59 درصد از کل واریانس یا تفاوتهای فردی در عزت نفس دانش آموزان مربوط به مداخله آموزش تفکر خلاق و انتقادی بوده است. همچنین، 71 درصد از کل واریانس یا تفاوتهای فردی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مربوط به مداخله آموزش تفکر خلاق و انتقادی بوده است؛ و در نهایت اینکه 65 درصد از کل واریانس یا تفاوتهای فردی در اضطراب دانش آموزان مربوط به مداخله آموزش تفکر خلاق و انتقادی بوده است