چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعهی اثر فعالیتهای پروژه آورورا بر ارتقای تواناییهای تحلیلی، خلاق و عملی هوش موفق دانشآموزان دختر مقطع چهارم ابتدایی (11-9 ساله) انجام شد. روش: طرح تحقیق از نوع شبه آزمایشی با دو گروه آزمایش و گواه و با طرح پسآزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دختران دانشآموز مقطع چهارم ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی 99-98 میباشد، که به شیوه نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از بین دانش آموزان کلیه دبستانهای دخترانه شهر قم یک مدرسه به تصادف انتخاب شده و 44 دانشآموز پایه چهارم به دو گروه آزمایش و گواه انتساب گردیدند. دانش آموزان گروه آزمایش طی 12 جلسه 75 دقیقهای تحت آموزش بر مبنای برنامه آموزشی مبتنی بر پروژه آورورا در یک طرح تابستانه با عنوان «طرح توانا» قرار گرفتند و گروه گواه در این دوره هیچگونه آموزشی را در این رابطه دریافت نکردند. ابزار پژوهش جهت جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه هوش موفق استرنبرگ بود. یافتهها: دادهها با روشهای آماری توصیفی و استنباطی(تحلیل واریانس چند متغیره) تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد فعالیتهای پروژه آورورا بر ارتقای هوش موفق دانش آموزان اثربخش بوده؛ و در رابطه با مؤلفههای هوش موفق بر هوش خلاق و هوش عملی اثر مثبت و معنادار داشته، اما بر هوش تحلیلی اثر معناداری نداشته است. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد، برنامه آموزشی مبتنی بر پروژه آورورا میتواند هوش موفق دانشآموزان را ارتقا دهد. بنابراین توصیه میشود برای ارتقای هوش موفق دانشآموزان، فعالیتهای پروژه آورورا به والدین و معلمان آموزش داده شود.
Objective: The aim of study was determined the effectiveness of an educational intervention based on Aurora project activities to the analytical, creative and practical abilities of successful intelligent female students in the fourth grade of elementary school (9-11 years old). Method: The research method was quasi-experimental with two experimental and control groups and with a post-test design. The statistical population includes all female students of the fourth grade of elementary school in Qom city in the academic year 2018-2019, which was randomly selected from among the students of all girls' primary schools in Qom city, and 44 primary students Fourth, they were assigned to two experimental and control groups. During 12 sessions of 75 minutes, the students of the experimental group were trained based on the educational program based on the Aurora project in a summer project called "Capable Project" and the control group did not receive any training in this regard. The research tool for data collection was the Sternberg Successful Intelligence Questionnaire. Results: The data were analyzed using descriptive and inferential statistical methods (multivariate analysis of variance). The results showed that the activities of the Aurora project were effective in improving the successful intelligence of students. Regarding the components of successful intelligence, it had a positive and significant effect on creative intelligence and practical intelligence, but it did not have a significant effect on analytical intelligence. Conclusions: The results of this research showed that the educational program based on the Aurora project can improve the successful intelligence of students. Therefore, it is recommended teach the activities of the Aurora project to parents and teachers in order to improve the successful intelligence of students.