چکیده:
زمینه و هدف: گردشگران در هنگام سفر، بدنبال کسب تجربیات بیادماندنی هستند و اغلب تصمیمات آنها تحت تاثیر همین تجربیاتی که از مقصد کسب کردهاند، قرار میگیرد. لذا شناسایی عوامل موثر بر خلق این تجربیات دارای اهمیت بسیاری میباشد. به همین منظور در پژوهش حاضر هدف اصلی شناسایی عوامل موثر بر خلق تجربیات بیادماندنی گردشگران از مقاصد روستایی میباشد.روششناسی: به منظور جمعآوری دادهها هم از روش کتابخانهای با بهرهگیری از اسناد و مدارک و هم روش میدانی از طریق پرسشنامه استفاده شدهاست. 384 پرسشنامه توسط گردشگرانی که به روستاهای گردشگری شهرستانهای مشهد، نیشابور و طرقبهشاندیز سفر کرده بودند، تکمیل گردید.یافتهها: به طورکلی 8 عامل تاثیرگذار بر خلق تجربیات بیادماندنی مثبت و 2 عامل تاثیرگذار بر خلق تجربیات بیادماندنی منفی استخراج گردید. موثرترین عامل در خلق تجربیات بیادماندنی مثبت عامل اصالت و اعتبار و همچنین عامل مدیریت محیطی نامناسب موثرین عامل در خلق تجربیات بیادماندنی منفی بود. نتیجهگیری و پیشنهادات: به طورکلی این عوامل میتواند تاثیر بسزایی در جذب گردشگران و ایجاد تجربیات بیادماندنی برای آنها داشته باشد. فراهم کردن بسترهایی به منظور فرهنگ سازی و مهماننوازی اصولی ساکنان محلی و حفظ هویت و اصالت روستایی از جمله پیشنهاداتی است که میتوان ارائه کرد.نوآوری و اصالت: ادبیات نظری در زمینه عوامل موثر بر خلق تجربیات بیادمادندنی مثبت و منفی از مقاصد روستایی بسیار محدود میباشد، لذا این مطالعه درک جدیدی در رابطه با عوامل موثر بر شکلگیری تجربیات بیادماندنی از مقاصد روستایی ارائه میدهد که مورداستفاده مدیران مقاصد روستایی برای جلب وفاداری و جذب بیشتر گردشگران قرارمیگیرد.
Context and purpose: Tourists are looking for memorable experiences while traveling, and often their decisions are influenced by the same experiences they have gained from the destination. For this purpose, the main goal of the current research is to identify the factors influencing the creation of memorable experiences for tourists from rural destinations.Design/methodology/approach: In order to collect data, both the librarymethod using documents and the field method through questionnaires have been used. 384 questionnaires were completed by tourists who had traveled to the tourist villages of Mashhad, Neyshabur and Torghabeh-Shandiz counties.Findings: In general, 8 factors affecting the creation of positive memorable experiences and 2 factors affecting the creation of negative memorable experiences were extracted. The most effective factor in creating positive memorable experiences was the authenticity and credibility factor, as well as the inappropriate environmental management factor, the most effective factor in creating negative memorable experiences.Conclusion: In general, these factors can have a significant impact on attracting tourists and creating memorable experiences for them. Providing platforms for culture and basic hospitality of local residents and preserving rural identity and authenticity are among the suggestions that can be made.Originality/value: the theoretical literature on factors influencing the creation of positive and negative memorable experiences of rural destinations is very limited, therefore this study provides a new understanding regarding the factors influencing the formation of memorable experiences of rural destinations, which are used by managers of rural destinations to increase loyalty and attracting more tourists.