چکیده:
زمینه و هدف: در کشور ما به توسعه صنعت گردشگری آنچنان که باید و شاید توجهی نشده است و مدل کاربردی برای آن وجود ندارد، همچنین از دیدگاه جامعه شناختی نه تنها بر روی مدل گردشگری مطالعات اثربخشی انجام نشده، بلکه عاملیت توسعه اقتصادی - اجتماعی نیز در آن در نظر گرفته نشده است. هدف از انجام تحقیق حاضر این است که مدل توسعه اقتصادی - اجتماعی صنعت گردشگری مناطق آزاد ایران از دیدگاه جامعه شناختی تبیین شود.روششناسی: از طریق نمونهگیری هدفمند، اطلاعات 15 نفر از مدیران سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار، فعالان گردشگری، مسئولین مرتبط با گردشگری، جامعه محلی و گردشگران، از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته، گردآوری و تجزیه و تحلیل شد و با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده، مدل توسعه اقتصادی-اجتماعی صنعت گردشگری مناطق آزاد ایران از دیدگاه جامعهشناختی طراحی گردید.یافتهها: ابعاد مدل توسعه اقتصادی-اجتماعی صنعت گردشگری مناطق آزاد ایران از دیدگاه جامعهشناختی را میتوان در 69 مقوله اصلی و در قالب شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها مقولهبندی نمود.نتیجهگیری و پیشنهادات: بکارگیری صحیح این مدل میتواند موجب توسعه کشور در سایه راه افتادن موتور توسعه (گردشگری)، ایجاد اشتغال پایدار، رونق کسبوکارهای خرد و محلی، توسعه گردشگری بینالمللی، و درآمدزایی بهتر مؤسسههای گردشگری شود.نوآوری و اصالت: ارائهی روشهایی نوین برای توسعه گردشگری مناطق آزاد از دیدگاه جامعهشناختی؛ از جمله میزان رضایت گردشگران از خدمات اجتماعی، میزان حمایت اجتماعی مؤسسههای گردشگری از گردشگران، و میزان مشارکت اجتماعی گردشگران.
Context and Purpose: This research aims to explain the socio-economic development model of the tourism industry of Iran's free zones from a sociological point of view.Design/methodology/approach: Through targeted sampling, the information of 15 people from the Chabahar Free Trade Zone Organization, tourism activists, officials related to tourism, the local community, and tourists, was collected and analyzed through semi-structured interviews and using the Grounded theory method, the socio-economic development model of tourism industry in Iran's free zones was designed from a sociological point of view.Findings: The dimensions of the socio-economic development model of the tourism industry of Iran's free zones from a sociological point of view can be categorized into 69 main categories in the form of causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, strategies, and consequences.Conclusion: The correct application of this model can lead to the country's development in the shadow of the development engine (tourism), creating stable employment, prosperity of small and local businesses, development of international tourism, and better income generation of tourism institutions.Originality/value: Providing new methods for developing tourism in the free zone from a sociological point of view; including the level of tourists' satisfaction with social services, the level of social support of tourism institutions for tourists, and the level of social participation of tourists.