خلاصه ماشینی:
"معنایافتگی و عصیان نقد و بررسی نمایشنامه«برخیزید و بخوانید1» اثر«کلیفورد اودتس»2 حسن پارسایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) کلیفورد اودتس کمتر اتفاق میافتد که نویسندهای قبل از شروع نمایشنامه،به طور مفصل به اکثر خصوصیات و عادات پرسوناژهای نمایشنامهاش اشاره بکند، یعنی آنچه را که معمولا قرار است مخاطب با خواندن اثر و دقت کردن دربارهء همهء حوادث جزئی و کلی و نیز،با«درونشکافت»دیالوگها و استخراج معانی نهفته دریابد،لو بدهد و صراحتا نوع پرسوناژها ار از قبل،معین کند.
مخاطب بلافاصله و به طور ناگهانی با موقعیت بحرانی خانواده روبهرو میشود و دیالوگ آغازین نمایشنامه هم،که به همین پسر جوان معترض(رالف)تعلق دارد دقیقا بیانگر چنین وضعی است:«اونجا،آدم چه پیشرفتی میکنه؟ مثل خر کار کن،فکر میکنی میفهمن؟قبل از اون تو افتادهای و مردهای»(صفحه 9).
نمایشنامه«برخیزید و بخوانید»،موفق میشود که موقعیت هرکدام از این سه نسل را،با پسزمینههایی نسبی نشان دهد و آن را برای مخاطب،قابل تحلیل کند،ضمن آنکه چشماندازی از آینده را هم،به پیشبینی درآورد،به طوری که تأثیرات حوادث بعد از جنگ جهانی اول و نیز رخدادهای اجتماعی و وضعیت اقتصادی و طبقاتی جامعه و نهایتا رشد نظام سرمایهداری و بورژوازی،برای مخاطب قابل درک گردد.
ضمنا مخاطب، پرسوناژها را محصول همین وضعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بداند و حتی،آنها را به یک دوران تاریخی معین،منتسب سازد؛چون، همهء اتفاقات در داخل منزل رخ میدهد این ذهنیت تلویحی هم ایجاد میشود که مخاطب آنها را زندانیان جامعه تصور کند و بداند که ناخواسته و به طور نسبی بیشتر وقتشان را در خانه میگذرانند."