چکیده:
به دلیل ورود تجارت به بازارهای مجتمع و یکپارچه که از کانالهای ارتباطی بدون سیم
و وسیلههای ارتباطی قابل حمل از جمله تلفنهای موبایل استفاده میکنند، محیط تجارت
الکترونیک هر روز در حال پیچیدگی و پویایی بیشتر است. ایدههای نو و بدیع تجارت
الکترونیک پویای امروز میتواند روشها و مدلهای کارا و مفیدی در معاملات تجاری،
مخصوصا در مرحله شناسایی نیاز، تبلیغات، شناسایی محصول و عرضهکننده آن، انجام
مذاکره و توافق، ارائه دهد. یکی از راهحلهای تجارت الکترونیک، بهکارگیری عاملهای
نرمافزاری با قابلیت یادگیری و تصمیمگیری هوشمندانه است، که میتوانند در خرید و
فروش، ارائه پیشنهاد در مناقصهها و حراجها، مذاکره و عقد قرارداد بهکار گرفته
شوند. عاملهای نرمافزاری هوشمند، واسطههایی هستند که آرزوی بشر را برای انجام
خودکار بسیاری از فعالیتها در تجارت محقق نمودهاند. عاملها برای انجام خودکار
کارهای وقتگیر و تکراری کاربران، جستجوها، توصیهها و همچنین بازیابی و مدیریت
اطلاعات کسبشده برای فرایند خرید و فروش بهکار گرفته میشوند و همچنین در توسعه و
گذار مراحل گوناگون فرایند رفتار خرید مشتری، از روش سنتی به روشهای سازگار با
تجارت مدرن الکترونیک بسیار موثر بودهاند. در این مقاله سعی بر تعریف عاملهای
هوشمند و کیفیت فعالیت آنها در زمینه تجارت الکترونیک است. همچنین با تمرکز بر
تجارت الکترونیک در انواع فروشگاههای اینترنتی، حراجهای برخط و تجارت b2b حضور
عاملهای نرمافزاری هوشمند در هر کدام از این فرایندها تشریح میشود.
خلاصه ماشینی:
از جمله این مزایا میتوان موارد زیر را نام برد: * دستیابی به یک بازار فروش 24 ساعته در سطح جهان * فروش سریعتر بهعلت وجود امکانات مکانیزه فروش و انجام معامله * هزینه کمتر فروش بهعلت اتوماسیون فرایند آن در اینترنت * هزینه پرسنل فروش کمتر بهعلت اتوماسیون فرایند آن در اینترنت * امکان تماس مستقیم و بدون واسطه با مشتریان * امکان جلب بیشتر رضایت مشتریان * حجم فروش و سودآوری بیشتر (افزایش فروش تا سال 2002 ، 10 تا 20 درصد و کاهش هزینهها تا 45 درصد (احمدی، 1381 ) بهدلیل وابستگی زیاد تجارت الکترونیک به تعامل مستقیم با مشتری، مسئله برقراری خدمات مناسب برای مشتری یکی از مهمترین مسائلی است که شرکتها و عرضهکنندگان باید در نظر گیرند که از جمله این مسائل میتوان فعالیتهای مرتبط با توصیه محصولات و تبلیغات برخط را نام برد.
عاملهای نرمافزاری هوشمند در فعالیتهای خرید و فروش سنتی، خریدار در مراحل تفسیر اطلاعات و دادههای کسب شده در مورد محصولات و خدمات، اتخاذ تصمیم بهینه خرید و در نهایت انجام مذاکره و معامله و پرداخت، نیازمند صرف وقت و تلاش بسیار است.
همچنین فروشنده نیز در این فرایند به بررسی پیشینه مشتریان؛ ارائه اطلاعات مناسب به مشتری در مورد محصول و خدماتی که به خرید منتهی شود به صرف وقت و هزینه بالا در انجام مذاکره و معامله و مراحل تحویل نیاز دارد.
C. Intelligent agent based systems or personalized recommendations in Internet commerce.