چکیده:
این مقاله مروری بر انتقاداتی است که در زمینه آمیزه بازاریابی 4p صورت گرفته است.
آمیزهای که مهمترین ابزار معمول و رایج بازاریابی سنتی و موضوعات اصلی را به عنوان
بنیان و پایه بازاریابی واقعی (فیزیکی وسنتی) در 4 گروه (PRODUCT, PRICE, PLACE,
PROMOTION) طبقهبندی میکند. در این مقاله توضیح داده می شود که بکارگیری ابزار
مذکور (4p) و تفکر بر مبنای پارادایم یادشده ، جهت فضای مجازی و بازاریابی
الکترونیکی انتخاب نامناسبی است. دو محدودیت اصلی این آمیزه در محیطهای مجازی
عبارتند از :
-1 کمرنگ شدن جایگاه عناصر این آمیزه (هر یک از P ها ) در محیط اینترنت
-2 فقدان عناصر راهبردی در مدل مذکور
هسته اصلی این مقاله، بر پایه این فرض بنیان شده است که موفقیت در زمینه تجارت
الکترونیک منوط به یکپارچهسازی کامل فعالیتهای مجازی ( تحت وب ) با استراتژی های
فیزیکی (سنتی) شرکت از جمله برنامه بازاریابی و سایر فرایندهای سازمانی است. عناصر
آمیزه بازاریابی جدید 4s، یک پایه و بنیاد خردمندانه و کارکردی (اجرایی) برای طراحی
و اجرای بازاریابی در محیطهای مجازی ( الکترونیکی) ارائه میدهد.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله توضیح داده می شود که بکارگیری ابزار مذکور (4p) و تفکر بر مبنای پارادایم یادشده ، جهت فضای مجازی و بازاریابی الکترونیکی انتخاب نامناسبی است.
دو محدودیت اصلی این آمیزه در محیطهای مجازی عبارتند از : -1 کمرنگ شدن جایگاه عناصر این آمیزه (هر یک از P ها ) در محیط اینترنت -2 فقدان عناصر راهبردی در مدل مذکور هسته اصلی این مقاله، بر پایه این فرض بنیان شده است که موفقیت در زمینه تجارت الکترونیک منوط به یکپارچهسازی کامل فعالیتهای مجازی ( تحت وب ) با استراتژی های فیزیکی (سنتی) شرکت از جمله برنامه بازاریابی و سایر فرایندهای سازمانی است.
مکان : برای اکثر موارد تجارت الکترونیک که شامل هر گونهای از دادوستد الکترونیکی باشد، وب سایت یک پیشخوان فروش است که فعالیتهای تجاری یا غیر تجاری در آن رخ میدهد.
برای کاربران اینترنت، این تجربه شامل عناصر دیگری مانند قابلیت یافتن سایت، سهولت هدایت، جواب دادن به نامه های الکترونیک و راحتی استفاده از روشهای اجرایی خرید و پرداخت است و اینها معیاری برای بازگشت یا عدم بازگشت مجدد مشتری به سایت است.
بعضی انتقاداتی که به 4p بعنوان وسیله مدیریت بازاریابی سنتی وارد است در فضای الکترونیک نیز مطرح است.
2 عامل اصلی که اثربخشی 4p را در فضای اینترنت زیر سوال می برند عبارتند از: - بسیاری از کارکردهای 4p در محیط الکترونیک فاقد شاخصههای اصلی لازم برای فرآیند بازاریابی مجازی است.
6. Efthymios Constantinides, The 4S Web-Marketing Mix model , Electronic Commerce Research and Applications 1, Accepted 10 April 2002 , pp.