خلاصه ماشینی:
"دغدغههای ما کندوکاوی در مسائل بنیادین دانشگاه (به تصویر صفحه مراجعه شود) هادی خانیکی نامه پژوهشکده؛فصلنامه پژوهشکده علوم ارتباطی توسعه ایران،نهادی علمی و پژوهشی برای "بررسیهای فرهنگ و توسعه"بود،شماره دوم سال سوم خود را در پاییز سال 7531 به"بحران دانشگاه"اختصاص داد.
سرمقاله این نشریه که انتشار آن تنها چندماه با پیروزی انقلاب اسلامی فاصله داشت،به گونهشناسی عوامل پیدایش این بحران و ناکارکردی یا بدکارکردی نهاد دانشگاه در ایران پرداخته و آنها را چنین طبقهبندی کرده بود: "بحران کنونی دانشگاهها بعد دیگری از ابعاد گسترده بحران جامعه ایرانی است.
اندیشهها مشربهایی که تنها خود را مالک حقیقت میدانند و نقد و ارزیابی چگونگی اداره جامعه را مخل قدرت و نظمهای سنتی قلمداد میکنند و در فضاهای بسته و محدود و یا منفعل و خاموش دانشگاه برای خود نقش بیشتری قائل هستند،معمولا در صف نخست تضییعکنندگان حقوق و حرمت دانشگاهیان و دانشجویان جای دارند.
آینده مطلوب ایران را تنها میتوان با برداشتن گامهایی درست در مسیر توسعه علمی و شکوفایی واقعی نهادهای علمی،آموزشی و پژوهشی،دست یافتنی دید و این میسر نیست مگر با شناخت و پذیرش شرایط و لوازم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن و نقد موانع آشکار و پنهانی که چه در حوزه نظر و چه در حوزه عمل، در این مسیر وجود دارند.
برای نمونه یک بار دیگر بخشی از آنچه را به عنوان"منشور توسعه علمی ایران"در دولت اصلاحات در دیماه سال 0831 برپایه یک کار پژوهشی،علمی و اجرایی تدوین شده است، بخوانیم: "-علم و فناوری در دو دوره،یکی در سه قرن گذشته و دیگری در سه دهه اخیر،با تحولات فکری در کل جامعه جهانی همراه بوده است."