خلاصه ماشینی:
اگر نیازهای عاطفی،مادی و ارتباطاتی نیروی انسانی را محور اصلی این مطلب قرار دهیم،یکی از نیازهای اساسی کارکنان در سطح سازمانها،نیاز به آموزش است، چرا که برخلاف گذشته سرعت تغییرات در سازمانها و مدیریتها بسیار سریع و پیچیده شده است و این پیچیدگی و سرعت باعث میشود تا نهتنها کارکنان صف بلکه نیروهای ستادی نیز که شامل مدیران در تمام سطوح میشود به امر آموزش مستمر خود توجه جدی نمایند و خود را با شرایط و تغییرات جاری در دنیای امروز تطبیق دهند.
وی در ادامه سخنان خود ویژگیهای سازمانهای موفق را اینگونه بیان کرد:سازمانهای موفق دارای رهبران واقعی و مشتریگرا هستند،رویکرد سیستمی به مدیریت در آنها حاکم است، بهطور مداوم در حال بهبودند،تمامی افراد سازمان در موفقیت سهیم هستند،رابطه سودمند دوطرفه با پیمانکارانشان دارند و برمبنای تجزیه و تحلیل اطلاعات تصمیمگیری میکنند.
سازمانها پیش از آنکه نیروهای خود را برای آموزش اعزام کنند باید مطالعه کنند که آیا نیازی برای این کار وجود داشته است؟اگر پاسخ مثبت است به طراحی آموزش برای پرسنل خود بپردازند.
اما شایستگی چیست؟میتوان شایستگی را کاربرد دانایی،مهارتها و رفتارها در عمل تعریف کرد بنابراین مرتب باید شایستگی نیروهای انسانی خود را در سازمان بررسی نمایید تا اگر از نظر دانایی،مهارت و رفتار در عمل نیاز به آموزش داشته باشند، مشخص شود.
اگرچه آموزش با پول و آمار و ارقام قابل سنجش نیست اما میتوان محاسبه کرد که آموزشها چقدر روی نیروی انسانی اثرگذار بوده است و چقدر میتواند توان،مهارت و دانایی آنها را افزایش دهد.