چکیده:
این مقاله به مطالعهی دو متغیر مهم مدیریتی یعنی مهارتهای ارتباطی مدیران و سلامت سازمانی در یک سازمان آموزشی(دانشگاه فردوسی)میپردازد.هدف اصلی علاوه بر شناسایی وضع مهارتهای ارتباطی و اندازه و سلامت سازمانی دانشکدهها،بررسی رابطه بین این دو متغیر است. با روش پیمایشی برای پاسخ به چهار فرضیهی پژوهش 72 تن از مدیران انتخاب شدند و به کمک دو پرسشنامه اطلاعات موردنظر جمعآوری گردید.تحلیل یافتههای تحقیق ضمن تأیید وجود رابطه نشان داد که مدیران دانشگاه دارای مهارتهای بالاتر از متوسط در زمینههای ارتباطی هستند و دانشکدهها از سلامت سازمانی بالاتر از متوسط برخورد دارند.در عین حال تفاوتهایی در مؤلفههای درونی هریک از متغیرها مشاهده میشود که قابل بررسی دقیقتری هستند.
خلاصه ماشینی:
"6 در این پژوهش هدف اصلی بررسی وضعیت مهارتهای ارتباطی مدیران یک مؤسسهی آموزش عالی براساس چهار مهارت بالا است،اما ضمنا رابطهی این مهارتها را با سلامت سازمانی مورد توجه قرار میدهد.
از آنجا که سازمانهای آموزشی و از جمله دانشگاه و دانشکدههای زیرمجموعهی آن با برخورداری از یک مدیریت کارامد و شایسته و در عین حال با تسلط کافی بر مهارتهای ارتباطی و رفتار بهتر با کارکنان میتوانند به سیاستها و اهداف خود جامهی عمل پوشانده و ضمن تلاش در جهت برخورداری از ویژگیهای سلامت سازمانی به عنوان یک سازمان سالم معرفی شوند،اهمیت رابطهی این دو متغیر بیشتر احساس میشود.
جدول شمارهی 6 نتایج تحلیل واریانس یک طرفه سلامت سازمانی دانشکدهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که جدول بالا نشان میدهد با استفاده از روش تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه سطح معناداری به دست آمده از تفاوت بین گروهها 0/707 است و چون عدد به دست آمده از 0/50 بزرگتر است،بنابراین چنین نتیجهگیری میشود که تفاوت معنیداری سلامت سازمانی دانشکدههای گروههای چهارگانه وجود ندارد.
با بررسی سؤال دوم این نتیجه به دست آمد که دانشکدههای هریک از گروههای چهارگانه از لحاظ سلامت سازمانی تقریبا یکسان هستند و تفاوت قابل ملاحظهای با یکدیکر ندارند اما با نظر بر ابعاد هفتگانهی سلامت بیشترین میانگین به بعد تأکید علمی و کمترین آن به بعد حمایت منابع مرتبط است.
A. Smith,The organizational Health of Higj schools and student proficiency in mathemtics,The International Journal of Education management,Vol. 16,No. 2,MCB university press,2002.
W. Harper,Healthy schools,Robust and Academic Emphasis as an Organizational Theme,Journal of Education Administration,Vol. 37,No,5,MCB university press, 1999.
W. Healthy schools,Robust schools and Academic Emphasis as an Organizational Theme,Journal of Education AdMinistration,Vol. 37,No. 5,MCB university press, 1999."