خلاصه ماشینی:
"اگر عدهی اینگونه دانشآموزان بیش از 01 درصد کل جمعیت کلاس باشد،و مثلا در یک کلاس 03 نفری سه نفر دانشآموز دارای چنین رفتاری باشند،این امر نه تنها موجب عقبماندگی درسی خود آنان میشود بلکه تأثیری منفی بر کل افراد کلاس میگذارد که در مجموع موجب اختلال در روند یاددهی-یادگیری همهی دانشآموزان میگردد.
اگر این فقر فرهنگی-تربیتی در مناطق یا محلهای خاصی از یک شهر بیشتر بارز باشد و بهطور مشخص دانشآموزان مدارس معینی را شامل شود،روند اصلاح و بهبود بخشیدن سادهتر است.
در این صورت براساس تجاربی که از تدریس در اینگونه مدارس دارم شاید بتوان کیفیت یاددهی-یادگیری را تا 05-04%افزایش داد که این نتیجه نه تنها در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مؤثر است بلکه شاید مهمتر از آن در ساختن یک فرهنگ غنیتر که موجب بهبودی اوضاع زندگی دانشآموزان و خانوادههای آنها میگردد،مفید واقع شود و در نهایت اسباب سعادت و راهیابی به مسیر درست در زندگی را برای آنان به ارمغان آورد."