چکیده:
تجارت الکترونیک و جهانی شدن دو پدیده بسیار مهم و بحث برانگیز جهان امروزند که فرصت های بیشماری را برای بنگاه ها ایجاد کرده است و بنگاه ها با استفاده از این فرصت ها می توانند موفقیت خود را در بازار های جهانی تضمین کنند. بسیاری بر این باورند که این دو پدیده نسبت به یکدیگر همگرا بوده و همدیگر را تقویت می نمایند و هر دو نیز متاثر از سایر عوامل مانند آزادسازی تجاری، حذف قوانین و مقررات، عوامل رقابتی و غیره اند. عوامل رقابتی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر فرایند جهانی شدن و تجارت الکترونیک می باشند. بر این اساس در این مقاله سعی شده است که ارتباط بین عوامل رقابتی، تجارت الکترونیک و جهانی شدن بررسی قرار گیرد. برای بررسی عوامل رقابتی از مدل پنج نیروی رقابتی پورتر استفاده شده است که شامل عرضه کنندگان ، مشتریان، کالا های جایگزین، شرایط رقابتی، و نیرو های تازه وارد است.
Two powerful and sometimes controversial current social and economic trends are globalization and the widespread adoption of information and communication technologies (ICTs). The process of globalization and e-Commerce create new challenges and opportunities for firms Many argue that these two trends are closely associated، each driving the other forward، and both being driven by other common forces، such as trade liberalization، deregulation، competitive factors، and so on….Competitive factors can affect the process of EC adoption and globalization. This paper develops and tests a model for examining the relationship between firm globalization، e-Commerce adoption and competitive factors
خلاصه ماشینی:
"تعداد محصولاتی که به بازارهای خارجی عرضه میشود جهانی شدن در بعد زنجیره عرضه (زنجیره تأمین) میزان ارتباط با بازارهای خارجی برای تامین دروندادهای مورد نیاز حجم خریدهای خارجی تعداد شرکای تجاری خارجی تعداد کشورهایی که منابع اولیه از آنها خریداری میشود تعداد دفاتر خرید خارجی در کشورهای دیگر نسبت خریدهای خارجی به خریدهای داخلی تجارت الکترونیک میزان استفاده از سیستمهای اطلاعات مدیریت نوع دسترسی به اینترنت امکان پرداخت الکترونیکی از طریق وب سایت میزان مبادله الکترونیک اطلاعات با عرضه کنندگان داخلی و خارجی امکان گرفتن سفارشها از مشتریان از طریق اینترنت میزان مبادله الکترونیکی اطلاعات با مشتریان داخلی و خارجی میزان پویای وب سایت مدت زمان استفاده از اینترنت نوع و ماهیت اطلاعات ارائه شده در وب سایت میزان استفاده از فناوری اطلاعات به تفکیک واحدهای سازمانی نوع استفاده از فناوری اطلاعات میزان فروش الکترونیک میزان استفاده از پست الکترونیک میزان استفاده از پایگاههای اطلاعاتی میزان استفاده از شبکههای کامپیوتری داخل سازمانی میزان استفاده از شبکههای کامپیوتری بین سازمانی میزان استفاده از اینترنت برای جمعآوری و تحلیل اطلاعات مربوط به مشتریان اندازه هر یک از این متغیرهای تحقیق بر اساس محاسبه میانگین هر یک از شاخصهای مربوطه بهدست آمده که در جدول شماره 2 شاخصهای اندازهگیری هر یک از این متغیرها نشان داده شده است."