چکیده:
تلفیق یافتههای علمی جهتدار با استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات، یکی از روشهای پاسخ داده ابرشرکتهای صنایع مختلف میباشد. هرچند گروههای علمی مستقل همواره در مورد صحت این پژوهشها، شیوه نتیجهگیری و جمعآوری دادههای آنها، سؤالهایی بیپاسخ را مطرح مینمایند. چندی پیش یک گروه نوظهور آمریکایی که از حمایتهای صنعت شیلات بهره میبرد، تبلیغاتی را برای مصرف ماهی در دوران بارداری و یا زنان در آستانه بارداری پخش نمود که آنان را به مصرف ماهی بیشتر ترغیب میکرد. هرچند به دلیل مواد شیمیایی مختلف نظیر جیوه و پرکلرایدها، سالهاست که سازمانهای نظارتی، مادران را از مصرف ماهی زیاد منع میکنند. اما آیا این بستهبندی گزینشی دانش با مهارتهای بازاریابی برای فروش بیشتر را نباید ناشی از فقدان مسئولیتپذیری مدیران این ابرشرکتها دانست؟ زمان آن فرا رسیده است که شهروندان ما این ترفندها را دور بیاندازند.
خلاصه ماشینی:
"دقیقا به همین خاطر است که به دنبال گزارش اخیر گروهی نوظهور به نام «اتحاد ملی مادران سالم – کودکان سالم» در جهت تشویق مادران باردار به مصرف ماهی، باید به این نکته توجه نمود که مخاطرات شناخته شده زیادی به دلیل وجود جیوه و سایر مواد سمی در ماهیها وجود دارد.
برای سالها، سازمان غذا و دارو و سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، به زنان باردار، زنان در آستانه بارداری و یا زنان شیرده توصیه میکرد که بیش از 12 اونس ماهی در طول هفته نخورند؛ چرا که به دلیل وجود جیوه که یک ماده سمی خطرناک است و بر سلامت روانی تأثیر میگذارد، سلامت آنان و نوزادانشان به خطر خواهد افتاد.
خوشبختانه سازمان غذا و دارو (FDA) و سازمان حفاظت از محیط زیست (FPA) در سایه تلاش در جهت حفظ سلامت شهروندان، بارها مخاطرات مربوط به مصرف زیاد چند گونه ماهی را یادآوری نمودهاند که به ویژه این مطالب باید در مورد کودکان مورد توجه قرار گیرد."