چکیده:
فرایند توسعه همه جانبه ساز و کار پیچیدهای دارد که عوامل بسیاری در شناخت و پیچیدگی و ارائه راهحلهای مناسب در توسعه موثرند.میزان مطالعه و گرایش به خواندن از مهمترین شاخصهای رشد و توسعه است. ایجاد رضایت آگاهانه از طریق مطالعه امکانپذیر است و از آنجایی که مطالعه امری اکتسابی است و سنین کودکی و نوجوانی، دوران کسب عادت و فضایل انسانی است و دوران دانشجویی را شاید دوران تثبیت نامید و چون مطالعه به ارتقاء سطح بینش و آگاهی و شعور افرد جامعه منجر میشود و در این تحقیق بنا به ضرورت به تبیین جایگاه مطالعه در بین دانشجویان پرداخته شده است که بعضی از یافته های تحقیق عبارتند از:_ 66% از دانشجویان دارای اطاق مطالعه در منازل خود هستند._ تنها 3% از دانشجویان بیش از 500 جلد کتاب دارند._ 47% از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد معتقدند که اساتید متناسب با موضوعات تدریس آنها را به کتابخانه ارجاع نمیدهند.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اینکه در نظامهای آموزشی کشورهای پیشرفته، اساس برنامههای تحصیلی بر مطالعه و تحقیق گذاشته شده است و دانشآموزان و دانشجویان موظفند که برای تهیه گزارشهای تحصیلی خود به کتابخانه مراجعه نمایند و گاه برای یک موضوع چند کتاب را مطالعه کنند و این عادت به مطالعه و شور و شوق یادگیری و پژوهش، باعث میشود که هم مدارس و هم دانشگاهها و هم کتابخانهها روز به روز گسترش و توسعه بیشتری پیدا کنند، لذا شناسایی آسیبهای خواندن و داشتن برنامههای راهبردی برای رفع موانع و رشد گرایش به اطلاعات و خواندن آن از ویژگیهای یک جامعه خردمند و آیندهنگر خواهد بود که این تحقیق می کوشد به بررسی میزان گرایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد به مطالعه غیردرسی و عوامل موثر برآن را از نظر دانشجویان مشخص کند.
آیا بین میزان مطالعه غیردرسی دانشجویان با وضعیت خانوادگی ارتباط وجود دارد؟ روش پژوهش روشی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت روش توصیفی_تحلیلی است که با استفاده از پرسشنامه اطلاعات لازم برای توصیف و تجزیه و تحلیل آنچه که در زمینه گرایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد به مطالعه غیردرسی نقش دارد، جمعآوری گردد.
که پس از بررسی و تجزیه وتحلیل نتایج بدست آمده فرضیهها و سوالات پژوهشی مورد آزمون قرار گرفت که در نهایت: - میزان گرایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در مطالعه غیردرسی به سوی مجلات عمومی است."