خلاصه ماشینی:
"مطالعه پیرامون این آسیبها،بیانگر آن است که عللفراوانی موجب بروز این آسیبها گردیده است که اهم آنها عبارتند از:فقدان ایدههای جدید،غلبهفعالیتهای فردی بر جمعی،فقدان برنامهریزی استراتژیک و عدم آگاهی از مطلوبیت برنامههای اجراشده(فقدان ارزیابی).
ادامه این روند قطعا در آینده هزینههای فراوانی را برای نظام آموزشی بهبار خواهد آورد کهضروری مینماید بهطور جدی به آنها پرداخته شود.
لذا با توجه به موارد ذکر شده در این مقاله سعیخواهد شد تا ضمن تشریح آسیبهای نظام مدیریت نظام آموزشی و منشأ این آسیبها؛به ارائهراهکارهایی به منظور کاهش و رفع آنها پرداخته شود.
برای اینکه این مسیر به درستی طیشود،ضروری مینماید تا آسیبهایوارده به مدیریت نظام آموزشی به خوبیتشخیص داده شود و سپس با ارائهراهکارهایی مناسب به رفع منشاء بروزآنها پرداخت.
فقدان اندیشه مشارکتی به عنوانیک آسیب جدی در نظام آموزشی مامحسوس میباشد که درحال حاضرموجب بروز مشکلاتی در نظام آموزشیما گردیده که اهم آنها عبارتند از:عدم دخالت اعضاء نظام آموزشی درتصمیمگیری،اتخاذ تصمیمات فردیکه برگرفته از نظر کلیه افراد ذی نفعنیست و دیگر اینکه در اثر فقدان اندیشهمشارکتی،افراد تصمیمات اتخاذ شده رااز خود نمیدانند و متعهدانه سعی درتحقق آن ندارند.
فقدان برنامهریزی استراتژیک بهعنوان یک آسیب جدی در نظام آموزشیما محسوس میباشد که درحال حاضرموجب بروز مشکلاتی در نظام آموزشیما گردیده که اهم آنها عبارتند از:تهدیدنظام آموزشی توسط رویدادهای آتی،ابهام در اهداف،فراوانی تصمیمات کوتاهمدت و کمبود تصمیمات آیندهنگر.
از مهمترین مشکلاتی که فقدان اینامر در مدیریت نظام آموزشی را موجبگردیده میتوان به این موارد اشاره نمود:عدم آگاهی از مطلوبیت برنامهها،عدمدسترسی به بازخورد حاصل از فرایندبرنامهها اجرا شده و نبود شفافیت وکارایی فعالیتهای آموزشی و درنتیجهعدم فراهمآوری ارتقای کیفیت آنها."