چکیده:
در دهههای اخیرشاهد طرح جنبه جدیدی از مباحث مربوط به سازمان،یعنی"فرهنگ سازمانی"و نقش آن در موفقیت سازمانها بودهایم.از سوی دیگر پیشرفتهای چشمگیر در عرصه الکترونیک و فناوری ارتباطات در سالهای اخیر منجر به پیدایش گونه جدید و فزایندهای از سازمانها به عنوان"سازمان مجازی"شده است که کارکنان آنها در یک مکان متمرکز نیستند و در گروههای کاری متعدد در تمام دنیا پراکندهاند.پایبندی به ارزشهای فرهنگ سازمانی در این سازمانها نقش مهمتری را در دستیابی به اهداف،در مقایسه با سازمانهای سنتی،ایفا میکند.موضوع فرهنگ سازمانی از دو جنبه با سازمانهای مجازی ارتباط پیدا میکند:نخست، چگونگی تغییر در فرهنگ سازمانی به منظور فراهم آمدن امکان تحقق این گونه از سازمانها و دیگر،چگونگی شکلگیری و بقای آن در این سازمانها.در جنبه دوم،موضوعاتی مانند:چگونگی انتخاب و آموزش کارکنان در جهت آماده سازی آنان برای پذیرش ارزشهای شرکت و انتقال آن به دیگران،نحوه ارزیابی و پاداشدهی بررسی میشوند.همچنین موضوعات مهم دیگری مانند چالشهای به تیم سازی،نقش رهبری در سازمانهای مجازی در این مقاله به بحث گذاشته خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
در تقسیمبندی کورلند و ایگان (Korland and egan,1999) کار از راه دور به سه نوع تقسیم میشود: الف)مراکز کاری(به تصویر صفحه مراجعه شود) پایبندی به ارزشها در سازمانهای مجازی دشواری و اهمیت بیشتری نسبت به سازمانهای سنتی دارد.
از نظر اجتماعی، تعامل غیر رسمی کمتری با کارکنان دیگر و دوستان ایجاد(به تصویر صفحه مراجعه شود) افسردگی افراد در تیمهای مجازی یک اتفاق معمول است.
این مراحل درباره سازمانهای سنتی و مجازی کاربرد دارند،ولی در دسته اخیر از دشواری و اهمیت بیشتری برخوردار هستند،زیرا در آنها روشهای سنتی کنترل کارآمد نیست و لذا بیشتر احتیاج است که رفتارهای کارکنان از طریق پایبندی به ارزشهای فرهنگی به نظم آمده و از طریق این ارزشها نیز برانگیخته شوند.
در این جهت(به تصویر صفحه مراجعه شود) ممکن است این تیمهای در مراحل اولیه تشکیل، نمود برجستهای از عملکرد خود را درباره کار تازه ای که دارند ارائه نکنند،یا به عبارت دیگر ابراز وجود جدی نکنند،تا از مقابلهها در امان باشند.
ج-نظام پاداش نامناسب:از آنجا که (به تصویر صفحه مراجعه شود)تیمها ابزارهای اساسی برای نوآوری و سرعت عمل هستند،لذا باید به عملکرد تیم پاداش داده شود؛ اعم از پاداشهای مالی،پاداشهای درونی و قدردانی از نحوه انجام کار.
او آنچه را که رهبران باید در مرحله شکل دهی انجام دهند(به تصویر صفحه مراجعه شود) اعتماد در تیمهای مجازی بر تعهد به هدفها و باور به مهارتهای فکری استوار است.
بنابراین چنین افرادی باید با ارزشهای اساسی سازمان سازگار بوده و آنها(به تصویر صفحه مراجعه شود) رهبران با تکیه بر نفوذ و ترغیب کارکنان به جای کنترل رسمی میتوانند به شکلگیری و حفظ فرهنگ در سازمانهای مجازی کمک کنند.