چکیده:
هدف اصلی از نگارش این مقاله،تبیین مفهومی دو استراتژی رمزگذاری و شخصیسای مدیریت دانش و در نتیجه،همافزایی بین این دو استراتژی با الهام از الگوی نظری دانشآفرینی نوناکا و تاکه اوچی(1995)است.فرایند دانشآفرینی ناظر بر چهار شیوه تعامل بین دانش ضمنی و دانش صریح،یعنی اجتماعی شدن،بروزرسانی،ترکیب و درونیسازی است که در قالب یک نقشه مفهومی به تصویر کشیده شده است.نقشه مفهومی بهعنوان تکنیکی موثر در تبیین روابط معنیدار و منطقی بین مفاهیم مدیریت دانش،به ادراک مدیران از مفاهیم و فرایند مدیریت دانش در سازمان کمک میکند.
خلاصه ماشینی:
فرایند دانشآفرینی ناظر بر چهار شیوه تعامل بین دانش ضمنی و دانش صریح،یعنی اجتماعی شدن،بروزرسانی،ترکیب و درونیسازی است که در قالب یک نقشه مفهومی به تصویر کشیده شده است.
نظر به اینکه،مدیریت دانش به منظور توصیف هر نوع کاربست فناوری جدید، با هدف تلاش برای سازماندهی سرمایه های فکری یک سازمان به کار میرود، ممکن است به نادرست معادل با پردازش دادهها یا مدیریت اطلاعات تعریف شده، یا حتی منحصرا یک فرایند فنی و فناورانه قلمداد شود.
نوناکا و تاکه اوچی( Takeuchi,1995 Nonaka )با هدف یکپارچه کردن دو بعد فنی و اجتماعی مدیریت دانش،نظریه دانشآفرینی خود را که ناظر بر فرایند تعامل و تبادل بین دو نوع دانش ضمنی و صریح است،مطرح کردند.
ویگ( Wiig,1997 )به برخی از روشهای تحلیل دانش که با ممیزی دانش تناسب دارند،به شرح زیر اشاره دارد: پیمایش دانش از راه پرسشنامه،به منظور ارائه یک دید کلی از موقعیتهای دانش در سازمان، نشستهای گروهی مدیران میانی،به منظور شناسایی شرایط لازم برای ایجاد یک محیط دانشمحور، (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل شماره 2:نقشه مفهومی استراتژی رمزگذاری و استراتژی شخصیسازی مدیریت دانش تحلیل محیط کار،به منظور شناخت دانش و تعریف نقش آن، تحلیل مبنا و شالوده دانش،برای شناخت دانش انباشته شده و جزییات آن، ترسیم نقشه دانش و مکانیابی دانش، تحلیل عملی دانش اصلی،تعیین حوزههای مهم و حساس دانش، تحلیل نیازمندیها و ضرورت کاربرد دانش،برای شناسایی چگونگی استفاده دانش برای هدفهای کسب و کار و تعیین چگونگی توسعه و بهبود شرایط، ترسیم نمای دانش(شرححال دانش)برای شناخت جزییات کار دانش و ایفای نقش دانش در توزیع محصولات ارزشمند، تحلیل جریان دانش،برای به دست آوردن تصویر کلی از تبادلهای دانش و دروندادهای فرایند کسب و کار.
استفاده موثر از شبکه ارتباطهای رایانهای و پایگاههای دادهای، (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل شماره 3:نقشه مفهومی فرایند دانشآفرینی:همافزایی بین دو استراتژی مدیریت و دانش این شیوه از تبدیل دانش را تسهیل میکند ( Nonaka Takeuchi,1995 ).