چکیده:
هدف: در این تحقیق هدف بررسی تاثیر نرمافزاری طراحی شده مبتنی بر نظریه عصب روانشناختی
بینایی رنگها (ویلکینزه۲۰۰۳) در کاهش انحراف آدزاک بینایی تاشی از عملکره ناقص دستگاه عصب -
بینایی, بوده است. روش: با بهرهگیری از روش شبه آزمایشی, از میان دانشآموزان نارساخوان»پس از
همتاسازی برمبنای نمرات پیشآزمون وپایه تحصیلی به صورت یک به یک و واگذاری تصادفی, تعداد
۰ آزمودنی (۲۰ نفر در گروه آزمایش و۲۰ نفر در گروه کنترل ) در دامنه سنی ۶ سال ول ماه تا٩
سال و۱۰ ماه از پایههای اولء دوم و سومسال تحصیلی ۸۵ انتخاب شدند. در گروه آزمایش. نرمافزار
آموزشی طراحی و در گروه کنترل. روش سنتی فرنالد جهت آموزش آزمودتیها به کار گرفته شد. با
استفاده از پرسشتامه آزمون خواندن (پوراعتماد۱۳۸۴) و به صورت طرح پیشآزمون و پسآزمون تاثپر
شیوه آموزشی و نتایج حاصله با روش آماری ۲ مستقل تحلیل شد. یافتهها : تحلیل نتایج نشان داد که
گروه آزمایش پس از استفاده از ترمافزار آموزشی,» در توانایی خواندن, کاهش خطای خواندن, سرعت
خواندن و درک مطلب نسبت به گروه کنترل رشد محسوسی داشته است.همچین با محاسبه اندازه اثر
مشخص شد۲۲درصداز واریانس خواندن صحیح کلمات.۲۱درصد از واریانس خطای از
واریائنس سرعت خواندن و۱۴ درصد از واریانس درک مطلب توسط تاثیر این نرماقزار آموزشی تبیین
میشود. نتیجه گیری: با استفاده ازاین نرمافزار آموزشی میتوان به دانشآموزان نارسا خوان آموزش
داد.
Objective: On the basis of Wilkins (2003) theory of dysfunction of visual pathway color perception، this quasi-experiment study attempts to assess the effect of the developed software on reduction of visual perception errors in students with dyslexia.
Method: 40 students aging 6.7 to 9.10، from first، second and third elementary grades were selected and matched. Milaad Educational Software and Fernald traditional method were administered respectively for the experimental and control groups. Reading ability was evaluated by Reading Inventory (Pouretemad، 2001).
Results: t-student analysis revealed that the experimental group showed an improvement in reading comprehension، speed and reduction of errors rather than the control group. Furthermore، the size effect estimation displayed that 22% of correct word reading variance، 21% of errors of reading variance، 27% of reading speed، and 14% of comprehension variance could be explained by the effect of Milaad software.
Conclusion: Milaad newly developed educational software could be utilized for specific instructional purposes for students with dyslexia.
خلاصه ماشینی:
کاربرد نرمافزار آموزشی میلاد برمبنای مدل عصب روانشناختی بینایی رنگ برای آموزش دانشآموزان نارساخوان رقیه عسگری1،دکتر فریدون یاریاری*1و دکتر پروین کدیور1 تاریخ دریافت:58/7/22 تجدیدنظر:58/11/3 پذیرش نهایی:68/4/4 چکیده هدف:در این تحقیق هدف بررسی تأثیر نرمافزاری طراحی شده مبتنی بر نظریه عصب روانشناختی بینایی رنگها(ویلکینز،3002)در کاهش انحراف ادراک بینایی ناشی از عملکرد ناقص دستگاه عصب- بینایی،بوده است.
باتوجه به این مسئله که در گروه کنترل نیز از روش آموزش سنتی فرنالد استفاده شده است و این دانشآموزان نیز در خواندن رشد داشتهاند،تفاوت گروه آزمایش و کنترل در یادگیری خواندن،این شبهه را برطرف میکند که اثر نرمافزار آموزشی مبتنی بر نظریه عصب روانشناسی بینایی رنگ،صرفا تأثیر آموزش محقق بوده است.
جدول 2-جدول t برای مقایسه میانگین کلمات صحیح خوانده شده،کلمات خطا،درک مطلب و زمان خواندن در گروه آزمایش و کنترل (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه دو آموزش از طریق نرمافزار آموزشی در کاهش خطای خواندن(غلط،تردید،جابهجایی، حذف)دانشآموزان نارساخوان مؤثر است.
بحث و نتیجهگیری در فرضیه یک با بررسی دادهها از نظر معناداری،این نتیجه به دست آمد که استفاده از نرمافار آموزشی مبتنی بر نظریه عصب روانشناسی بینایی رنگها در متن،توانایی دانشآموزان نارساخوان را در خواندن افزایش داده است؛به این ترتیب نتیجه بدست آمده در زمینه استفاده از رنگ با تحقیقات سالمن(1991 به نقل از اسپافورد،گروسر، داناتل،اسکوسلاس،دانا،5991)،داین و گیچ(3991 به نقل از اسپافورد و همکاران، 5991)،لاوگرو(8991)،جینز و همکاران(7991)،لویس و همکاران(1002)،ویلکینز (3002)،نورسوی(3002)،والدی و ویلکینز(4002)همسو بود و نشان میدهد که انتخاب مناسبترین رنگ،از سوی هر دانشآموز در رشد توانایی خواندن او مؤثر است و هر دانشآموز با رنگ انتخابی خود،بهترین نتیجه را خواهد داشت و مطابق با آنچه که میلر(5002)مطرح کرده بود،برای هر فرد یک رنگ خاص نسبت به سایر رنگها مفیدتر است.