چکیده:
برای مردمی که به قرآن و حدیث به دیدهی حرمت مینگرند، ارجمندتر و پذیرفتنیتر ساخته است. و از این میان با توجه به موضوع بحث ما بهرهگیریها و اثرپذیریها از کلام نورانی حضرت امام حسین(ع)را که در این کتاب بزرگ تجلی یافته است،باز مینماییم. با تأمل و تعمق در مضامین مثنوی این نکته روشن میگردد که: «در عمق افکار و عقاید مولوی و گفتهها او،جنبهای از هواخواهی علی(ع)و خاندان پیغمبر اکرم(ص)وجود دارد که میتوان آن را با اساس و پایه اصلی تشیع به معنی عام کلمه،که مرادف با دوستی و معرفت حقیقی اسلام به مقام و منزلت امام علی(ع)و اهل بیت عصمت ا...اجمعین است،تطبیق کرد.»1 تا جایی که ضمن اظهار ارادت به خاندان عصمت و طهارت، دشمنی با این خاندان را در حد کفر و ارتداد میشمارد. همچنین از سوی دیگر چنانکه همگان نیز بر این نکته واقفند، مثنوی مولانا مشحون از تأثیرپذیریهای گوناگون از قرآن و احادیث است و تجلی قرآن و حدیث در این اثر جاودان به اوج خود میرسد و این بهرهگیری و اثرپذیری علاوه بر این که نشانهی دانشمندی و روشنفکری شاعر شمرده میشود،قداست و حرمت خاصی نیز به سروده او بخشیده است و به همین جهت سخن او را
خلاصه ماشینی:
"همچنین از سوی دیگر چنانکه همگان نیز بر این نکته واقفند، مثنوی مولانا مشحون از تأثیرپذیریهای گوناگون از قرآن و احادیث است و تجلی قرآن و حدیث در این اثر جاودان به اوج خود میرسد و این بهرهگیری و اثرپذیری علاوه بر این که نشانهی دانشمندی و روشنفکری شاعر شمرده میشود،قداست و حرمت خاصی نیز به سروده او بخشیده است و به همین جهت سخن او را برای مردمی که به قرآن و حدیث به دیدهی حرمت مینگرند، ارجمندتر و پذیرفتنیتر ساخته است.
و از میان با توجه به موضوع بحث ما بهرهگیریها و اثرپذیریها از کلام نورانی حضرت امام حسین(ع)را که در این کتاب بزرگی تجلی یافته است،باز مینماییم: تو که ز اصطرلاب دیده بنگری در جهان دیدن یقین بس قاصری مثنوی-دفتر 5-ب 5091 تا به گفتگوی بیداری دری تو ز گفت خواب،بویی کی بری مثنوی-دفتر اول-ب 965 خوی کن بیشیشه دیدن نور را تا چو شیشه بشکند نبود عمی مثنوی-دفتر 5-ب-199 هر سه بیت الهام گونههایی است از سخن امام حسین(ع)در دعای عرفه: «الهی ترددی فی الاثار یوجب بعد المزار»."