چکیده:
در این مقاله به بررسی ویژگی های سازمان های یادگیرنده در یک سیستم تولیدی پرداخته شده است. بدین منظور، ابتدا ضمن مرور نظریه های موجود در مورد سازمانهای یادگیرنده، ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده مورد مطالعه قرارگرفته است. سپس برای سنجش وضعیت سازمان مورد مطالعه از نظر ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده، پرسشنامه ای طراحی و تدوین شده است. پس از تعیین روایی و پایایی پرسشنامه، اطلاعات لازم جمع آوری و میانگین نمره هریک از ویژگی ها برای سازمان مورد مطالعه محاسبه شده است. در ادامه با استفاده از نمودار راداری وضعیت سیستم مورد نظر نسبت به ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده بررسی شده و پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت سازمان ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"پیتر سنگه، پنج اصل را لازمه سازمان یادگیرنده می داند که عبارتند از(سنگه، 1385، 14-16): 1) تسلط یا قابلیت های شخصی 2) مدل های ذهنی 3) فراگیری تیمی 4) ایجاد تصویر آرمانی مشترک 5) تفکر سیستمی 3- به نظر گاروین(1993) 2 ، سازمان یادگیرنده، آن سازمانی است که دارای توانایی ایجاد، اکتساب و انتقال دانش است و رفتار خود را طوری تعدیل میکند که منعکس کننده دانش و دیدگاههای جدید باشد.
7- آرگریس و شون (1996) معتقدند که نظریه سازمان یادگیرنده اساسا با تکمیل نظریه های مربوط به یادگیری و یادگیری سازمانی شکل گرفته است و در این راستا، برای یادگیری گروهی و سازمانی سه شکل را ترسیم می کنند: الف) یادگیری تک حلقهای که از طریق تغییر در کارها سعی در حل مشکلات موجود و رفع عدم تطابق و هماهنگی کارها و نتایج آنها به صورت ساده دارد.
در واقع این نوع یادگیری در ارتباط با توسعه ظرفیت سازمان برای حل مشکلات، طراحی مجدد سیاست ها، ساختارها، سیستم ها و فنون در مواجهه با تغییر مداوم فرض ها پیرامون خود و محیط قرار داشته و قادر است که در سیستم های سنتی ریشه دوانده و آنها را دستخوش تغییرات مورد نظر سازد.
به زعم مامفورد مزایای ایجاد سازمان یادگیرنده را می توان شامل موارد زیر دانست: 1- اطمینان از موفقیت سازمان در بلند مدت؛ 2- عینیت بخشیدن به توسعه چشمگیر؛ 3- اطمینان از اینکه عوامل موفقیت در بهترین کارکردها به کارکنان منتقل شده و مورد توجه واقع میشوند؛ 4- افزایش خلاقیت، نوآوری و قابلیت سازگاری در سازمان؛ 5- جذب افرادی که میخواهند موفقیت و یادگیری را تجربه کنند؛ 6- آمادگی افراد و سازمان برای رفع نیازهای مشتریان و مالکان سازمان؛ - Mumford, 1997 7- کسب مزیت رقابتی پایدار در دنیای تجارت."