چکیده:
در این پژوهش به شناسایی سرمایهی اجتماعی در اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و نیز نقش رهبری آموزشی عالی در پدیدآوری این سرمایه در گروههای آموزشی دانشگاه پرداخته شده است.در این پژوهش علی-مقایسهئی،101 نفر از اعضای هیئت علمی به روش تصادفی طبقهئی برای نمونه برگزیده و بررسی شدهاند.برای گردآوری داده دو پرسشنامهی سرمایهی اجتماعی و رهبری دانشگاهی به کار رفت.یافتههای پژوهش نشان داد که سرمایهی اجتماعی در گروه علوم تجربی که رهبران دانشگاهی آنان نقش رهبری آموزش عالی را بیشتر ایفا کردهاند،به گونهئی معنادار بیش از گروه علوم انسانی است که رهبران دانشگاهی آنان نقش رهبری آموزش عالی را کمتر ایفا کردهاند.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش به شناسایی سرمایهی اجتماعی در اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و نیز نقش
رهبری آموزشی عالی در پدیدآوری این سرمایه در گروههای آموزشی دانشگاه پرداخته شده است.
برای گردآوری داده دو پرسشنامهی سرمایهی اجتماعی و رهبری دانشگاهی به کار رفت.
پژوهش نشان داد که سرمایهی اجتماعی در گروه علوم تجربی که رهبران دانشگاهی آنان نقش رهبری
آموزش عالی را بیشتر ایفا کردهاند،به گونهئی معنادار بیش از گروه علوم انسانی است که رهبران دانشگاهی
اعتماد بالاتری داشته باشد سرمایهی اجتماعی آن نیز بیشتر خواهد بود و مدیریت سازمان
کارکنان نیز میتواند ابزاری مناسب در دست رهبران برای تقویت سرمایهی اجتماعی باشد.
افزایش سرمایهی اجتماعی در دانشگاه،هم برای افزایش بهرهوری بیشتر این نهاد اجتماعی
این پژوهش برای بررسی تأثیر رهبری آموزش عالی در پدیدآوری سرمایهی اجتماعی در
جدول 2-آزمون خیدو برای مقایسهی زنان و مردان در سرمایهی اجتماعی و رهبری دانشگاهی
نمودار 1-نمرههای سرمایهی اجتماعی دو گروه علوم تجربی و علوم انسانی همچنان که در جدول 5 دیده میشود،از میان سازههای اصلی رهبری دانشگاهی،
در این سازه و همهی سازههای دیگر از گروه علوم انسانی بیشتر است.
ذخیرهی سرمایهی اجتماعی و نیز میزان رهبری دانشگاهی میان گروههای آموزشی علوم
رهبری دانشگاهی نشاندهندهی آن است که مدیران گروههای علوم تجربی بیش از مدیران
جدول 7-مقایسهی میانگین نمرههای دو گروه در سرمایهی اجتماعی و رهبری دانشگاهی نتیجهگیری
سرمایهی اجتماعی 541/48 است؛درحالی که در گروه علوم انسانی میانگین نمرههای رهبری دانشگاهی 57/21 و میانگین نمرههای سرمایهی اجتماعی 801/82 است.
پایهی قانونهای علمی است و از سوی دیگر در گروه علوم تجربی آنچه پژوهشگران به"