چکیده:
در این پژوهش،اثربخشی روش شناختی-رفتاری فوردایس در مقابل روش آموزش مهارتهای اجتماعی در افزایش میزان شادی دانشآموزان سال دوم دبیرستان شهر اصفهان بررسی شد.نمونهی 021 دانشآموز بود که تصادفی گزیده و به گروههای آزمایشی و کنترل گمارده شدند.در این پژوهش شش گروه وجود داشت:چهار گروه آزمایش و دو گروه کنترل و هر گروه با 02 دانشآموز؛دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل از دختران؛و دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل از پسران.روشهای شادی فوردایس و آموزش مهارتهای اجتماعی به عنوان مداخله به کار برده شد و ابزار پژوهش،آزمون شادی آکسفورد بود.نتایج تحلیل واریانس با اندازههای مکرر نشان داد که تفاوت میان گروههای آزمایش و کنترل در افزایش میزان شادی معنادار بود.نتایج آزمون تعقیبی شفه نشان داد که روش آموزش مهارتهای اجتماعی کارآمدتر از روش شادی فوردایس است.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش،اثربخشی روش شناختی-رفتاری فوردایس در مقابل روش آموزش مهارتهای اجتماعی در
اندازههای مکرر نشان داد که تفاوت میان گروههای آزمایش و کنترل در افزایش میزان شادی معنادار بود.
نتایج آزمون تعقیبی شفه نشان داد که روش آموزش مهارتهای اجتماعی کارآمدتر از روش شادی فوردایس
انگیزشی را که باعث ایجاد یا افزایش شادی میشود به افراد آموزش داد.
تلاش بر این است که با آموزش شادی،میزان شادی افراد افزایش یابد،و در روشهای
هدف این پژوهش،تعیین اثربخشی روش شناختی-رفتاری شادی فوردایس در برابر
روش آموزش مهارتهای اجتماعی لوینسون و گوتلیب در افزایش میزان شادی دانشآموزان
2-روش آموزش مهارتهای اجتماعی لوینسون و گوتلیب در افزایش میزان شادی
مهارتهای اجتماعی لوینسون و گوتلیب آموزش دیدند،و یک گروه نیز برای کنترل در
برنامهی شادی فوردایس چهارده اصل دارد و زیربنای آن این است که
پیشآزمون-پسآزمون و پیشآزمون-پیگیری میزان شادی دانشآموزان دختر و پسر آمده است.
و گروه آموزش مهارتهای اجتماعی با گروه شادی فوردایس و گروه کنترل دیده میشود.
یافتههای پژوهش نشان داد روش شادی فوردایس و روش آموزش مهارتهای اجتماعی
لوینسون و گوتلیب در افزایش میزان شادی دانشآموزان مؤثر است.
این پژوهش در اینباره نشان داد که در افزایش میزان شادی دانشآموزان،روش آموزش
مهارتهای اجتماعی کارآمدتر از روش شادی فوردایس است.
کارآمدی این روش در افزایش میزان شادی افراد افسرده و همچنین خانوادهها نیز تأیید
اجتماعی و مدل شناختی-رفتاری شادی فوردایس باعث افزایش شادی مشاوران آموزش و
در مجموع،پژوهشهای مربوط به شادی نشان داده است که افراد شاد و ناشاد از نظر
این دو روش،بهویژه روش مهارتهای اجتماعی را به دانشآموزان آموزش دهد."